תורה ומדע

מהי אבולוציה? האם זה סותר את היהדות?

  • ד' שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, אני לומד בפנימייה חילונית ובזמן האחרון מתקיפים אותי הרבה בשאחות על אבולוציה וכל מיני דברים כאלה ואמרו לי שהרב קוק בכבודו אמר שיהדות ואבולוציה לא סותרים הייתי רוצה שיבהירו לי את הדברים תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.
 
הרב קוק זצ"ל אכן סבר שאבולוציה ויהדות אינם סותרים זה את זה, כי תמיד אפשר לומר שהקב"ה יצר את בעלי החיים והאדם הראשון על ידי תהליך של אבולוציה מכוונת, ורק אז הניח את האדם בגן-עדן.
 
עם זאת, אבולוציה איננה עובדה מדעית, ולפיכך אין סיבה לפרש את היהדות על פיה.
בגמרא כתוב שמינים משתנים - רק לא באופן כזה שמין אחד הופך למין אחר לגמרי. השינויים הם במסגרת המין, ולכן אתה רואה שיש אנשים שחורים ואנשים לבנים ואנשים אסיאתים. ישנו גיוון בטבע, והזוהר הקדוש מסביר שהמינים משתנים בהתאם לאקלים והסביבה.
שינויים אלה כבר גלומים בדי-אנ-אי, ואין בהם משום התפתחות או יצירה חדשה.
 
האם ראוי ללמד אבולוציה:
http://www.hidabroot.org/he/article/73765
מה הרמב"ם היה אומר על אבולוציה:
http://www.hidabroot.org/he/article/70644
 
הסיבה לשוני בצבע העור, וסממנים אחרים, נובע משינויי האקלים. הזוהר הקדוש כותב שהקב"ה יצר טבע ביצורים החיים שהם משתנים לפי האקלים. עובדה שמאדם הראשון יצאו בסופו של דבר איסיאתים, אפריקאים, אירופאים, וכל העמים למעשה. 
 
יש לציין, שהשינויים החיצוניים שאתה רואה, אינם בגדר "אבולוציה", ואינם איזו התפתחות חדשה או יצירה, אלא הם כולם כבר גלומים בגנים של כל אחד מאיתנו. אפילו צאצאיך, אם יחיו במדינות בעלות קרינה אולטרה סגולית גבוהה, תוך אלפי שנים יהפכו כהים יותר.
תהליך זה הוסבר במאמר הנקרא "אבולוציה לפי היהדות":
http://hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2656991&forum_id=4142
  
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה