חברה והשקפה

למה יש התבוללות?

  • כ"ט טבת התשע"ו
אא

שאלה

מי שחי באמונה טוען שאם אדם פוגע בך, אין מקום לכעס כיוון שצריך להאמין שהכול לטובה ושיכול להיות שבגלגול שעבר אתה זה שפגעת בו, וזה מובן. אבל מה לגבי כל מקרי ההתבוללות והפיגועים, למה אלוקים נותן לזה לקרות? הרי זה לא חלק מהעם, אז מה הטעם של כל זה? והאם במקרה של התבוללות זה סימן שזה מה שהבחורה או כל אדם אחר צריך לעבור בשביל להגיע לתיקונו השלם? למרות שיש כאלה שמגיעים לתהום שהרבה פעמים המקרה אבוד?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
הכל נועד עבור תיקונו של האדם, ותיקונו של העולם. כך שגם מה שנראה לנו רע - מכוון על ידי ה' לטובה.
 
הפיגועים הנוראים נעשים בידי בשר ודם, אך הם מכוונים מלמעלה כדי לכפר על עוונות ולקרב את הגאולה של עם ישראל מתוך הייסורים (באופן שכמובן נסתר מאיתנו בעולם הזה, ושייך לתחום גלגולי נשמות. כגון ילד קטן שמת, שהגיע לעולם לפרק זמן קצר אך משמעותי עבור נשמתו. וגם מה שנראה לנו כ"תהום" יכול להסתיר בתוכו חשבונות נסתרים).
 
דע שכל מה שעושה ה' הוא לטובה, אך לא כל מה שעושה האדם הוא לטובה. אולם גם לאחר שאדם חוטא - ה' מסובב את הכל בסוף לטובה. נסה לחשוב על כך בתוך אבא אוהב אשר מטפח את בנו, אך הבן החליט לקפוץ לכביש ולהיפצע - כעת אביו האוהב חובש אותו ומטפל בו. האם הקפיצה לכביש היתה מעשה מועיל? ודאי שלא. אך האב האוהב חובש את בנו למרות זאת, וחבישה זו היא ודאי הטוב ביותר כעת למצבו. כך גם בחייו של האדם, הקב"ה עושה תמיד את מה שטוב ביותר עבורו, למרות טעויותיו של האדם "הקופץ לכביש".
 
גם כאשר אדם בוחר לרצוח, ה' מסובב את הדברים כדי שהרוצח ירצח את מי שנגזר עליו לאבד את חייו. הרוצח חוטא בפעולתו, וייענש על חטאו הנורא, אך הקב"ה מסובב שהכל ייצא לטובה למרות החטא! ושכל הנשמות יגיעו ליעדן וישלימו את תיקונן באופן הנצרך. כך ה' מסובב את כל הבריאה כולה באופן הטוב ביותר. אנא ראה:
 
ולכן, כשאדם פוגע בך, או מרגיז אותך, דע שלמרות שאדם זה חוטא - סוף סוף ה' כיוון זאת אליך, כי המצב הזה היה טוב בעבורך, הן בשביל הנסיון והן בשביל כפרת עוונות.
יוסף הצדיק למשל, אם אחיו לא היו מוכרים אותו, אז היה צריך להגיע למצרים בדרך אחרת (אולי היה יוצא יום אחד לשדה וחבורת גויים היתה חוטפת אותו, וכדו'). ה' מסובב את הכל. כך אמרו חז"ל: "מגלגלין זכות על ידי זכאי, וחובה על ידי חייב". ולכן אין מקום אמיתי לכעס בעולם הזה, כי הכל קורה לטובה והכל מסובב מאת ה' יתברך לטובתך ולטובת עם ישראל. רק שמוטל על כל אחד מאיתנו לעשות את הטוב ביותר, כדי שה' לא יצטרך "לחבוש" אותנו.
 
נא לראות גם:
 
בחירה חופשית:
http://www.hidabroot.org/he/question/16738
http://www.hidabroot.org/he/question/116671
 
אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?
http://www.hidabroot.org/he/article/119350
  
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה