הלכות ומנהגים

על כפיית גט

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה. לאחרונה אני שומעת מקרים רבים בהן נשים נותרות במשך שנים מסורבות גט ודייני בית הדין לא משתמשים בסנקציות שהם יכולים להפעיל על מנת לכפות או לשכנע את הבעל לתת את הגט, מחשש לגט מעושה שלא כדין, ובהמשך כתוצאה מכך לבעיית ממזרות בעם. ישנן נשים שבמשך שנים נתקעות בלי גט ובלי היכולת להנשא, להנות מקשר עם בן זוג,ואף להביא ילדים, וזאת לא בגלל שהבעל אכן רוצה בהמשך חיי הנישואין אלא מרצונו לנקום באשה ולסחוט אותה. שאלתי הן, 1האם התורה שהיא תורת חיים ונועדה להיטיב איתנו תגרום לכך שאשה תסבול כי בעלה לא רוצה לשחררה? 2 הרבה דיינים מפחדים בגלל יראת שמים לחתום על סנקציות שנעשות לשם כפיית גט שלא כדין, הם לא רוצים לקחת אחריות על זה שהיא תחשב עדיין אשת איש. אך האם אותם דיינים באותה מידה לא חושבים שאלוקים כועס על כך שיש באפשרותם להתיר בת ישראל מכבלי נישואין כושלים ובכך להצילה מחיי בדידות? האם אותם דיינים לוקחים על עצמם את דמם של כל הילדים שהיא יכלה ללדת לולא היתה מסורבת גט? 3. בכמה מקומות בגמרא מוזכרות סיבות לכפיית גט על גברים: בעל שאינו מוכן לקיים חיי אישות, בעל שיש לו שחין, ובעל שעובד בעבודות הגורמות לו להסריח. היום, אין כמעט גברים שעובדים במלאכות המביאות אותם להיות מאוסים בעיני נשותיהם. לעומת זאת, ישנם ריבוי של מקרים של גברים שהם חולי נפש/ הפרעות אישיות קשות, סוטים, נרקומנים, שתיינים ואלימים. האם לא יכול איזשהו גדול בתורה לקום ולהכריז שגם על גברים כאלה יש לכפות גט? הרי גם גברים כאלה הם מאוסים על נשותיהם. 4. מדוע דיינים כ´כ מפחדים להטיל סנקציות, והרי כתוב מפורשות ברמב´ם שגבר שצריך לגרש את אשתו ולא רוצה- מכים אותו בשוטים עד שמתרצה. 5.בכל מיני תקופות חודשו תקנות בתחום זה של הגירושין. לדו" התקנה שגם אשה צריכה להסכים לגט, והרי מהתורה מספיק שהאיש ימצא בה ערוות דבר ויגרשה בכח. אם כן למה אין קמים גדולים בעמנו לתקן תקנה שגבר סרבן שברור שאינו רוצה לחזור לאשתו יתן בכם את הגט, והגט יהיה תקף ותקין מתוקף זה שהוא כבר שונא את האשה ולא מעוניין בה? 6. ושוב, איך זה שבשם התורה אישה תהיה מסורבת גט במשך שנים ודיינים לא עושים כלום על מנת לכפות גט על גבר בעייתי?? 7. עניין אשת איש וממזרות נועדה להרתיע נשים מלבגוד בבעליהם. אך אשה שכבר שנים לא חיה עם בעלה והגט שלה ניתן לכאורה ב´כפיה´- למה שהיא תהיה מעוכבת מלהנשא? למה שתחשב לאשת איש, הרי בעלה עצמו לא רוצה אותה ורק רוצה לנקום בה. האם התורה נותנת כח בידיו של הגבר להרוס את חיי אשתו??? אני רוצה לציין שאני אשה מאמינה וחרדית. אך לצערי, אם מדיניות הגירושין תמשיך כפי שהיא כעת - מפלה לרעה את האשה- תגדל התופעה שבה איש ואשה יחיו יחד כבני זוג, יולידו ילדים באושר ללא נישואין. אשמח לקבל תשובות המניחות את הדעת

תשובה

שלום וברכה

1-6. אינני יודע מהיכן את ניזונת דברים אלו.

ההלכות לכפיית גט הם ברורת ומשתמשים בה די הרבה כפי הצורך.

במקרים מסויימים ההלכה היא שאין כופין לגרש, ואז אין אנו כופין גט.

ההלכה היא שכפייה של גט שלא כדין גורמת שהגט לא יהיה לו שום תוקף, ועל כן צריך תמיד לשקול אם המקרה אכן עומד בדרישות ההלכה לכפות גט.

 7. הסיבה לכך שאסור לאשת איש לנאוף, אינה קשורה להרתעות למיניהם, אלא זאת המצוה שניתנה לנו על פי ה´ שלאחר שמתחברת האשה עם בעלה בקידושין מתחברים הם בחיבור רוחני פנימי, ועל כן אסורה היא על כל באי עולם עד לפרידה שלהם בגט שרק הגט יכול להפריד ביניהם, וכך גזרה חכמתו של בורא עולם.

אולם כפ שציינתי במקרה הצורך מותר להלקות את הבעל עד שיסכיפ לגרש את אשתו.

אקווה שנחה דעתך.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה