שבת

איך לשמור שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום אני התחלתי לחזור בתשובה ויש לי כמה שאלות בקשר לשבת ונעיות שאיני יודעת את פטרונן 1 הבנתי שאסור לשמוע מוזיקה בשבת גם אם הדלקתי אותה מלפני השבת (אבל בספרים ראיתי רק על הרדיו שאז יש שם אנשים שעובדים בשבת ) אבל מה הדין לגבי מוזיקה שנמצאת על המחשב (כמובן בלי לגעת והעביר שירים במשך השבת) זה מותר או אסור ולמה? (וכמובן שבוליום נמוך כדי לא להפריע ולהשמיע ברחוב) אמרו לי גם שזה לא ממש חילול שבת אבל זה עברה של להנות ולא ממש הבנתי מה זאת אומרת? ומה אני עושה אם אני גרה לבד וזה לא נעים להיות בשקט ואני חוששת שאם אסגור את המוזיקה אז אני פתאום אקום בלילה והכל יהיה שקט ומפחיד ואני בטח אדליק אותה ולא יעניין אותי שום שבת באותו רגע אז מה לעשות 2 אני יודעת שאסור להדליק אור אבל אם אני נכנסת לחדר מדרגות וחשוך שם אז מה לעשות? הרי יש היום אנשים רעים וסוטים ואי אפשר להסתגר כל השבת בבית אז אם בגלל שזה רק לצורך של זהירות ושמירה על עצמי מותר להדליק שאני לבד ואין איתי עוד אנשים במדרגות הרי אני לא מתכוון לשבת במדרגות ולהנות מהאור 3 הבנתי שאסור להתקלח בשבת במים חמים ולא לסחוט את השיער האם מודבר גם במקרה וילד מרטיב בלילה? או מקרה שאישה קיבלה לפתע וסת בלילה והתלכלכה הרי אי אפשר להשאר במצבים כאלו ובחורף מים קרים ושיער רטוב אפשר להתקרר אז מה עושים? 4 האם מותר למרוח קרם ידים במצס רגיל? והאם מותר אם יש לי יובש וסדקים שכבר יוצא לי דם מרוב יובש (ומגרד או לא מגרד) כי ראיתי שיש מצד אחד הלכות שלא למרוח משחה ולא לעשות רפואה ואם אפשר גם הייתי רוצה יותר פירוט עליהן ועל טעמן ומצד שני כתוב משהו על הוצאת דם שזה בא מאיסור שוחט למלש בצחצוח שינים להזהר שלא ירד דם אז כאן במקרה כזה שמהיובש יוצא לי דם ולא מרחתי קרם כדי להקל על זה אז עשית עבירה או שלא למרוח כי אסור משחה ורפואה הקיצר התבלבלתי לגמרי? מקוה לתשובות ותודה רבה

תשובה

שלום וברכה

האיסור לשמוע מוזיקה שדולקת מערב שבת היא מטעם שהדבר עושה את השבת כיום חול, ואין בכך אלא איסור דרבנן, במקרה של חששות אמיתיות של פחדים, יש לשקול ולהתיר.

שמעי את הדברים

2. אין היתר להדליק את האור בשבת, ויש להדליק את הואר בחדר מדרגות מלפני שבת שידלק כל השבת.

3. במקרה שצריך להתקלח מותר להקלח במים קרים, ואסור במים חמים.

אם רוצים לרחוץ מקומות מסויימים בגוף, ולא את הגוף כולו, מותר גם במים חמים מדוד שמש בלבד, ולא מבוילר.

4. אסור למרוח קרם, ומותר למרוח שמן.

ישנם בשבת שתי איסורים במריחת הקרם, א. איסור תורה שהמירוח על הגוף הוא אחד מ39 המלאכות האסורות בשבת, ב. איסור דרבנן שלא לעשות דבר רפואה בשבת.

5. אם הדם יוצא מעצמו אין איסור כלל.

אשמח לענות לך עוד וללבן איתך דברים ככל הצורך.

בהצלחה - בנימין  שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה