תורה ומדע

לרב היקר ! - עופרת יצוקה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לרב הייקר והצדיק אשר קורא את שאלתי שלום רב , ברצוני לדעת האם הנבואות אשר כתובות בספר צפניה קשורות גם לזמן שלנו !? לדוגמא : בצפניה כתוב כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה, וְאַשְׁקְלוֹן לִשְׁמָמָה; אַשְׁדּוֹד, בַּצָּהֳרַיִם יְגָרְשׁוּהָ, וְעֶקְרוֹן, תֵּעָקֵר. אשמח אם תענוו על שאלתי =] תורה רבה מראש ..

תשובה

שלום וברכה

רבים סבורים שהעמים הפלשתים שישבו ברצועת עזה [חמשת ערי פלשתים, עזה, אשדוד, אשקלון, קרית גת, עקרון] בזמנו של הכיבוש הראשון בימי יהושע בן נון, ובמשך כל תקופת השופטים והמלכים, הם אכן נשארו באיזור ההוא מאז ועד היום. בהמשך הם קבלו עליהם את דת האיסלאם כשמוחמד וממשיכי דרכו כפו את האיסלאם בכוח החרב על הרבה מעמי האיזור.

אם אכן כך, הרי שהתורה מספרת כי הפלשתים מוצאם מעם של ממזרים, וכמסופר בפרשת נח שחם בן נח הוליד את בנו מצרים, ולמצרים נולדו בין שאר בניו `פתרוס` ו`כסלוח`, שמהם יצאו שני עמים בשם פתרוסים וכסלוחים, ומשני אלו יצאו עם הפלישתים, על ידי ממזרות כמו שפירש רש"י בפרשת נח.

ואלו הממזרים היו והינם רצועת מרדות לישראל מאות ואלפי שנים, וכל כך רלוונטי עד היום הפסוקים  בספר שופטים (פרק ג): וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ ה` לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל... רַק לְמַעַן דַּעַת דּוֹרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה [רש"י: רק לדבר הזה לבדו הניחם למען דעת ולהתבונן דורות בני ישראל הבאים מה החטא גורם כי עתה הם זקוקים ללמדם מלחמה] רַק אֲשֶׁר לְפָנִים [שהיו עומדים לשרת את ה`] לֹא יְדָעוּם [למלחמות הללו וטכסיסיהם ולא נצרכו להם], חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים [הם הגויים אשר הניח לנסות] וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידוֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת, וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֹת ה` אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה.

ולא נכתבו דברי נבואה אלא אלו שהוצרכו לדורות.


 

וראה דבר מדהים בהקשר לבעייתות השליטה שלנו על רצועת עזה, ועל הלבנון שגם הוא במקור חלק משטחי ארץ ישראל, כאן

בכל הנוגע לנבואת צפניה, אף שככל הנראה מפשטות הכתובים מדובר על עזיבת הפלשיתים וגויי הארצות את חבל עזה, ובהמשך, התיישבות החבל בידי בני ישראל בימי העליה השניה בימי עזרא, ככתוב שם בהמשך הפרשה. מכל מקום כל גדול בדברי הנביאים שהן מתפרשות ביותר מפן אחד. ובהיותם דברי אלוהים חיים הם סובלים משמעויות שונות ומגוונות, ואף לימינו אנו בעליה השלישית לארצינו, כשאשקלון ואשדוד נעזבו מתושביהם הלא יהודיים, ונהפכה לחבל לבני יהודה השבים מהגולה. ככתוב בפסוקים שאחרי זה. ועד לפרפוריה האחרונים של הגלות האחרונה כשגם מעוזי הגוים האחרונים בארץ ישראל עתידים להתיישב בהמוני יהודים, בעליה ההיסטוריים מאז ולתמיד.


 

בציפיה לישועה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה