תורה ומדע

איך התורה אלוהית?????

  • ט"ז כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום שמי יהודה לאחר חקירה דיי ממושכת (ארכיאולוגיה ,מדע,תנ"ך,פילוסופיה) הגעתי למסקנה ש"אני לא יודע אם קיים אלוהים אבל התורה בוודאי לא נכתבה/הוכתבה על ידיו "שכן היא מאוד אנושית בחוקים הניתנים בה ובפתרונות שלה כגון :1.כיבוש הארץ ע"י יהושוע -=אנושי=מה עשו העמים הנמצאים בארץ שהם צריכים לפנות את ביתם ורכושם או להיכנע לנו הרי הם לא היו במעמד הר סיני ולא ראו שאלוהים התגלה לנו וברור שאף אדם לא יוותר בקלות על ביתו וארצו?? =אלוהי= אלוהים יכל להשאיר את הארץ שוממה עד לבואם של ישראל ואז לתת להם אותה ללא סבל מיותר של עמים אחרים 2.אם אלוהים רצה להנחיל את תורתו לעולם וכוונתו להנחיל רק טוב מדוע בחר בעם מסויים הרי זה צפוי שזה יגרום רק לשנאה ופיצול דתות הרי יכל לתת את התורה במעמד שכל העמים יראו מה הוא רוצה ומה לא וכך היו נמנעות 90% מהמלחמות בעולם?(אינקווזיציה ,דאע"ש,מסעות הצלב כולם בשם האל) התירוצים של :חשבונות שמיים,גלגולי נשמות,אלוהים שאל אותם לפני (זה מדרש ורוח הקודש זה לא משהו שאפשר לבדוק וכן אלוהים לא צריך לשאול הרי גם ככה כל מה ש"שאל" אותם לפי המדרש כגון גניבה ניאוף וכו חייב אותם ב7 מצוות בני נח ) 3.הנה הרי יש נוצרים ומוסלמים שמאמינים שניתנה תורה בסיני ועדיין שונאים אותנו אז זה לא יעזור. = באותה נשימה צריך להגיד שהם גם מאמינים שהאל עבר אליהם והתירוץ של "אנחנו היינו 600000 והם היו רק אחד שעשה ניסים "לא תופס כי. רק אנחנו היינו!!!! אף אחד לא זוכר מסורת מסויימת ממשפחתו.על מעמד הרסיני אלא רק מה שרשום בתורה וחוץ ממנה אין סימוכים לקיום המעמד הזה!!!! ועצם זה שאנחנו מקיימים אותה לא מצדיק את זה בגלל שגם הנצרות ,איסלאם ,בודהיזם מקיימים את המסורת שלהם !!!! זה פשוט התפתח לאט לאט ולא ניתן בבום(מעמדהרסיני ) כמו כל השאר *אין סתירה בין תורה למדע =יש. אפשר להתווכח על זה שעות ואין טעם בקיצור אשמח לתשובה שתראה לי בודאות (שנאמר "וידעת את ה')או שתורה ניתנה משמיים או שהיא אלוהית ואינה ניתנת לזיוף (דילוגי אותיות ,גימטרייה לא תופס) אשמח גם לנהל דיאלוג ביננו יום טוב

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה יהודה,
קודם כל, יפה שאתה שואל.
אך האם חקרת נושאים אלה באמונה, כשאתה שומע את שני צידי המטבע?
 
1. לדוגמה, העובדות שהמקרא מספר לנו בעניין כיבושי יהושע:
 
2. ספר התורה אכן הופץ בכל כדור הארץ, שתי הדתות הגדולות בעולם מאמינות בו (הנצרות והאיסלאם), הוא הספר הכי משפיע בתרבויות העולם. התורה מציגה התפתחות של האנושות לקראת הגאולה השלמה, עם בוא המשיח. ולשם גאולה זו צריך היה העולם להיות מוכשר לכך, על ידי הכרת התורה בשלבים. כי קודם לכן היו עובדי האלילים טבועים בתרבויות אליליות ודעות מושחתות מאוד. ראה בקישור לעיל.
בכל מקרה עם ישראל נועד להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש", כלומר חוד החנית, שאליה כמובן יכולים להצטרף כל גוי שמעוניין להתקרב אל ה' באמת (מכאן שהתורה אינה מבוססת על גזע ואינה גזענית). והגויים יזכו לחלק בעולם הבא על שבע מצוות בני נח, כפי דרגתם הרוחנית. לבני ישראל וכל המצטרפים אליו - נקבע תפקיד גבוה יותר בבריאה, שאותו קיבלו בני ישראל כי הם היו העם היחיד שהיה מוכשר והסכים לקבל את התורה והמצוות (ודבר זה לא קשור למדרש. מבחינה היסטורית בני ישראל היו העם היחיד שהסכים לקבל את המונותאיזם בעולם העתיק, ואמרו "נעשה ונשמע").
 
3. אף עם לא משקר לבניו שכל אבותיו ראו נסים שהם לא ראו:

- הנוצרים אינם משקרים לבניהם שאבותיהם ראו את ישו עושה נסים המוניים.

- המוסלמים אינם משקרים לבניהם שאבותיהם ראו את מוחמד עושה נסים המוניים.

- הבודהיסטים אינם משקרים לבניהם שאבותיהם ראו את בודהה עושה נסים המוניים.

- אך היהודים בהחלט מספרים לבניהם שאבותיהם ראו את אלוקים עושה נסים המוניים בפני כל העם כולו. האם רק היהודים משקרים?

 

עם ישראל חוגג חגים ומצוות לזכר ההיסטוריה בה חזו כל אבותיו. שאר הדתות מבוססות על סיפורי יחידים, ולא על מאורע המוני.

[תיקון איש-קש נפוץ מאוד של אתאיסטים: עם ישראל איננו מאמין בתורה רק בגלל שזה כתוב בספר תורה, זהו טיעון מעגלי ולא טיעון היסטורי. ספר התורה אינו מוכיח את המאורעות המסופרים בו, אלא עם ישראל הוא שמאשר את האירוע ההמוני שחוו אבותיו באמצעות ספר התורה, כך שהספר מהווה את התיעוד ההיסטורי המוסכם שקיבל מידי מיליוני אבותיו].

 

בעוד כל הדתות בעולם מספרות על מעשיהם הקטנים של מכשפים וקוסמים, התורה מתארת נסים בקנה מידה ארצי שכל העם כולו ראה, ובהם: הפיכת כל היאור לדם למשך שלושה ימים, אש וברד היורדים יחד מן השמים, מכת חושך, הריגת כל בכורי מצרים ברגע אחד, קריעת ים סוף, עמוד האש והענן, 40 שנה בהם עם שלם אכל מן השמים, שבירת חומות יריחו בקול שופרות, והחשוב מכל - מעמד הר סיני, בו כל העם זכה להתגלותו של הבורא.

(ישנם אתאיסטים ביוטיוב שהמציאו כי לאינדיאנים ישנה התגלות אלוהית בפני המונים, או שישו עשה נסים בפני עם שלם, וזהו שקר כפי שתוכל לקרוא בוויקיפדיה האנגלית על אותם שבטים).

 

כמו כן, בעוד שאר הדתות בעולם מתארות את סיפוריהן בלשון פשוטה ואגדית, ספר התורה מתעד את הנסים בשפה היסטוריוגרפית: כך שהתורה מספקת שמות, שושלות, גילאים, תאריכים, מקומות גיאוגרפים, גודל האוכלוסייה והתפלגותה, המלחמות והפלגים בעם. כתיבה היסטורית זו מוכיחה שהנסים המתוארים בה אכן התקבלו כהיסטוריה אמיתית מפי אבותינו, ולא בתור משל או אגדת עם. הנה דוגמה (שמות פרק יט):

"א בַּחֹדֶשׁ, הַשְּׁלִישִׁי, לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--בַּיּוֹם הַזֶּה, בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי. ב וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים, וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי, וַיַּחֲנוּ, בַּמִּדְבָּר; וַיִּחַן-שָׁם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד הָהָר. ג וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם... יֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵךְ אֶל-הָעָם, וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר; וְכִבְּסוּ, שִׂמְלֹתָם. יא וְהָיוּ נְכֹנִים, לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי: כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי, יֵרֵד יְהוָה לְעֵינֵי כָל-הָעָם--עַל-הַר סִינָי."

הדתות האחרות מספרות את סיפוריהם כאגדות, ללא מתן פירוט היסטורי אמין, וככאלה הן לא יכולות לטעון טיעון היסטורי. כי בשביל לטעון טיעון היסטורי, יש לתעד את ההיסטוריה. ואת זאת התורה מספקת לנו.

 

במילים אחרות, היהדות מציגה את הטענה כי בורא עולם מסר את התגלותו לאנושות בצורה החזקה והאמינה ביותר שיש:

- באמצעות ההתגלות הנסית הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, בפני כל העם כולו, כך שיוכיח שהוא בורא עולם, ולא עוד קוסם או מכשף.

- באמצעות זיכרון קולקטיבי של עם שלם מפי כל אבותיו, החוגג חגים ומצוות לזכר הנסים האדירים שחוו כל אבותיו.

- באמצעות תיעוד הנסים באופן ההיסטורי ביותר, שיוכיח לדורות הבאים שההתגלות אכן היתה אותנטית, ולא היתה אגדה או סיפור-עם בלתי מחייב.

- באמצעות נבואות לאומיות אדירות ובלתי-רגילות על מה שיקרה לעם הנבחר, כך הוכיח שליטה אלוהית בהיסטוריה האנושית.

- וכן, באמצעות העובדה שהפך את התורה לספר הכי מפורסם בעולם, וגם לדת המשפיעה ביותר בכדור הארץ (שתי הדתות הגדולות, הנצרות והאיסלאם, מבוססות על התורה והנסים של עם ישראל), והפך את עם ישראל לעם המיוחד ביותר, המדובר ביותר, והשורד ביותר בעולם - למרות שנאת העמים אליו. כך ההיסטוריה מתקדמת בשלבים לקראת גילוי גאולתה בפרסום גדול. אנו אכן מצפים שהתורה האמיתית של בורא עולם תזכה לפרסום הגדול והמשפיע ביותר באנושות.

 

סיפורים יש לכולם, ואמונות דתיות יש לכולם, אבל היסטוריה המונית של אירוע זה משהו אחר לגמרי. זוהי עדות לאומית - שהעם בכבודו ובעצמו טוען שהוא ראה במו עיניו.

(שמות כ, יח): "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם"

 
אבקשך לקרוא חוברת שכתבתי. חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת קצרה זו בבקשה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה