שאל את הרב - כללי

זיווג ראשון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם הזייוג הראשון של האדם זה הזיווג האמיתי שלו?

תשובה

שלום וברכה

כפי שכתבתי בקטע הקודם כלל לא ברור שהזיווג הראשון של האדם היא היא הזיווג הראשון שעליה גזרו לפני יצירת האדם, ויתכן שיפגוש את הזיווג הראשון שלו רק כזיווג שני לאחרי חיי נישואין עם מישהי אחרת, אוסיך שכך כתב בביאור יותר הגאון רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל בספרו עוללות אפרים (חלק ג) וז"ל: "הדבר ברור הוא אף אם כבר יצא קול הכרוז: `בת פלוני לפלוני` אין הכרוז ההוא מכריח שיזדווגו על כל פנים, כי יש מקום לביטולו, כמו אם האיש ההוא יבוא ויגזול רבים וירצח בראש כל חוצות עד אשר נתחייב מיתה בידי אדם, ההצל תצילהו הגזירה ההיא [של בת פלוני לפלוני] שלא ימות, כדי שתתקיים הגזירה וישא בת פלוני?.

וכן אם יחלל השם בפרהסיא, או יעבור על כל מצוות ה` אשר הדין נותן להיות נכרת מן העולם קודם שישא אשה, או שימות בקטנותו בחטא אבותיו כל הגזירות האלו בלי ספק דוחים הגזירה וההכרזה הראשונה שהוא רשע בעוונו ימות, ובת פלוני תנשא לאחר לטוב לפני האלקים. ואם כן הרבה בתולות כאלו נמצאות בעולם שהיה בכלל הכרוז, ואף על פי כן מונחות הפקר לכל מי שיזכה להן מצד מעשיו, וכן בהיפך זה, שגם כל הבתולות הנולדות אף על פי שיצא עליהם הכרוז, מכל מקום אין כולן באות לידי זיווג, כגון הבתולות הנגועות ונאספות מן העולם או בעוון עצמן או בעוון אבותם, ואם כן כל הזכרים בני זיווגם גם כן פנוים ואין להם בת זוג, ואם כן נמצאו כמה זכרים וכמה נקיבות בעולם שאין להם זיווג, והם בעצם הזיווג השני, כי כבר נתבטל זיווג ראשון והקב"ה מזווגם על פי המעשים".

"אמור מעתה כי בטל כל הספק מעיקרא, כי באמת זיווג הראשון אם יזכו להיות בחיים גם הוא גם היא, אז אינו תלוי בשום מעשה, אף אם לא יהיו מעשיו נרצים כל כך אל ה` יתברך שיהיה ראוי לזיווג הגון כזה, מכל מקום אחר שכבר יצא עליו קול הכרוז לא ישתנה. וכן בהיפך זה אף אם יהיה ראוי לזיווג יותר הגון מכל מקום היא האשה אשר הוכיח ה` לו קודם יצירתו ובה ידבק, אך אם יקרה מקרה שיתבטל הזיווג הראשון בדרך שנתבאר, אז הדבר תלוי בתפלה ומעשים טובים, ובדרך זה התפללו האבות ו`על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא - זו אשה טובה` (ברכות ח א), כי יש לחוש פן ואולי נתבטל זיווגו הראשון, והרי בלי ספק הקב"ה יזווג לו מן הבתולות שבן זיווגם נאסף מן העולם, ואם כן אין שם שום גזירה מוכרחת ואין הדבר תלוי כי אם בתפלה ומעשים טובים.

וזה הכונה שאמרו (סוטה ב א): `אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו`, ואם כן הוא הרי גם בזיווג ראשון בחור ובתולה, הדבר בספק שמא הוא זיווג שני וזיווג ראשון כבר חלף והלך לו, ואם כן הוא צריך תפלה ותחנונים שהקב"ה יזמין לו מן הנשים הכשרות והצנועות. וזה שאמר (שם): `הא בזיווג ראשון והא בזיווג שני`, כי הבת קול יוצאת על כל הבתולות והמזדווגים כאמור על ידי הגזירה ההיא בודאי אין זה תלוי במעשים טובים, אך הזיווג השני שהוא בנמצא בשני פנים או בסתם זיווג שני כי יקח איש אשה ובצאת נפשה כי מתה ישא אחרת שעינינו הרואות שזה זיווג שני, או בזיווג שני הנסתר ממנו דהיינו כי יקח בחור בתולה ויכול להיות שהיה מן הזיווג שני שנתבטל זיווגו הראשון כנ"ל, שני זיווגים הללו תלוים במעשיו, ועל כן מספק יתפלל כל חסיד אליך וכו` עכ"ל.

ולפי דברי רבותינו אלו דברי הגמ` והזוהר שהבאתי בקטעים הקודמים משלימים זה לזה, כי גם כוונת הגמ` הוא שלפי מעשיו של אדם נידון הוא אם יזכה לזיווג הראשון שהכריזו לו, ואם הוא או היא אינם ראויים זה לזה, הקב"ה מזווגם באופן מחודש, ועל זאת יתפלל כל חסיד לעת מצוא, אלא שבדברי הזוהר מבואר עוד כי אם לעתיד יוכשרו מעשי בני הזוג שהכריזו עליהם מקדם להינשא זו לזו יודחו מזיווגם המשני גבר תחת גבר, ויחזרו לינשא בת פלוני לפלוני כאשר הכריזו ארבעים יום קודם יצירת הולד. וכנ"ל. המשך יבוא בהצלחה - מנשה ישראל בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זיווגתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה