הלכות ומנהגים

האם חובה ליטול ידיים לפני אכילת פירות?

  • ו' כסלו התשע"ו 
אא

שאלה

שלום, האם חובה ליטול ידיים לפני אכילת פירות? אם כן, אז מה ההסבר בדברי הגמרא שהנוטל ידיים לפירות זו גסות רוח? תודה

תשובה

שלום רב,

1. אין חובה ליטול ידיים לפני אכילת פירות, ואמרו חז"ל במסכת חולין (דף קו עמוד א) הנוטל ידיו לפירות הרי זה מגסי הרוח. וכן נפסק בשלחן ערוך אורח חיים (סימן קנח סעיף ה).

2. האמור הוא דווקא אם ידיו נקיות, אולם אם ידיו לא נקיות מותר וצריך ליטול ידיים לפני שמברך על הפירות (ראה רמ"א שם).

3. גם מי שידיו נקיות, מותר לו להחמיר על עצמו וליטול ידיים לפני אכילת הפירות, משום כבוד הברכה, כל עוד הוא לא עושה כן בדרך חיוב נטילה, אלא רק דרך רחיצה בעלמא (משנה ברורה ס"ק כג).

4. אם הפירות רטובים במים, יש חובה ליטול ידיים בלי ברכה לפני אכילתם, כדין כל אוכל שטיבולו באחד משבעה משקין, שטעון נטילת ידיים בלי ברכה לפני אכילתו (שלחן ערוך שם סעיף ד, ומשנה ברורה ס"ק יא).

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:נטילת ידייםפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים