הלכות ומנהגים

האם מותר לנשק את ידי הרב בבית הכנסת?

  • כ' חשון התשע"ו
אא

שאלה

השתתפתי בשיעור שניתן על ידי רב מכובד בבית כנסת. השיעור החל ואנשים המשיכו להיכנס תוך כדי. כאשר נכנסו אנשים שכנראה הרב מכיר, הוא שלח ידו לקראתם והם קרבו ונשקו את ידו. אני מבין שזה ביטוי של חיבה, אבל תהיתי אם זה ראוי בשל העובדה שהשיעור מועבר בבית כנסת, מקום שיש לו קדושה מיוחדת וברורה. תודה.

תשובה

שלום רב,

נכון שמובא ברמ"א אורח חיים (סימן צח סעיף א) שאסור לאדם לנשק בניו הקטנים בבית הכנסת, כדי לקבוע בליבו שאין אהבה כאהבת המקום ברוך הוא, ועל פי זה כתב בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן יב) שאין להתנשק עם חברו או קרובו בבית הכנסת, ולכן המנהג שנהגו קצת אנשים להתנשק עם העולה לספר תורה בסיום קריאתו, אינו נכון על פי ההלכה, וראוי לבטלו.

מכל מקום כתב בשו"ת יחוה דעת שם, שמותר ומצווה לנשק את ידי הרב גם בבית הכנסת, כיוון שהקב"ה ציווה על מורא הרב, וכמו שאמרו חז"ל במסכת פסחים (דף כב עמוד ב) "את ה' אלוקיך תירא", לרבות תלמידי חכמים. וכן אמרו חז"ל במסכת אבות (פרק ד משנה יב) מורא רבך כמורא שמיים, והיות שנשיקת היד היא דרך כבוד לאדם גדול ומכובד כמו שפירש רש"י במסכת עבודה זרה (דף יז עמוד א), אזי נישוק ידי הרב בבית הכנסת הוא כבודו של הקב"ה. יעויין שם.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית כנסתנישוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה