הלכות ומנהגים

גידול זקן ומצוות ציצית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לרב שאלותיי הם:מה הטעם לגידול זקן??האם הוא מהדר את הבנאדם??ואם זאת התשובה אז מה הטעם באנשים שלא ממש מגדלים זקן אלא רק לא מתגלחים ממש חלק ומשאירים קצת זיפים כמו הרבה אנשים דתיים שאני רואה האם לזה יש טעם כלשהו??. שאלתי השנייה היא לגבי מצוות ציצית...מה הטעם העיקרי למצווה זו?רק בגלל שרשום בתורה או שיש עוד טעמים נוספים??אודה מאוד אם תענו לי כי זה ממש חשוב לי.

תשובה

שלום וברכה

זקן -

התורה אוסרת על גילוח הזקן בתער, כמפורש בספר ויקרא (יט כז. גילוח הזקן במכונה שאחרי הגילוח מרגישים את שורשי השער על ידי העברת היד, אין בזה איסור מן התורה. אבל לכל הדעות יש מעלה בגידול זקן ארוך, ויש על כך טעמים בהלכה ובעיקר בקבלה. בהלכה נתבארו כמה טעמים למנוע תספורת הזקן, מאחר ויש בכך אולי משום לא ילבש גבר שמלת אשה, שבדורות הראשונים הזקן היתה תפארתו של הגבר, והגילוח החלה אך ורק ברוח המודרנה והשויון [עם שלפי עיקר ההלכה כיום שגם גברים הולכים ללא זקן כבר אין בזה איסור `לא ילבש`]. רווקים לא נשואים פחות מקפידים על כך, אבל אחרי החתונה רוב מהציבור החרדי מתחילים לגדל זקן מלא או חלקי, על פי הקבלה הזקן נחשב לצינורות של שפע עליון, וחבל לוותר עליו. אולם רצוי לא להחליט לגדל אלא אם כן בטוחים שזה לתמיד, ולא לשחק עם זה תקופה כן ותקופה לא. בהצלחה - מנשה ישראל

אדם ההולך בבגד שיש לו ארב כנפות {קצוות} חייב לשים חוטי ציצית כמבואר בתורה ספר במדבר פרק טו (לז) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: (לח) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת: (לט) וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְהֹוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם: (מ) לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם: (מא) אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם: אבל אין חובה מן התורה או מדרבנן ללבוש בגד של ארבע כנפות כדי להתחייב בציצית.

והא לך לשון הטור אורח חיים סימן כד אע"פ שאין אדם חייב לקנות טלית בת ארבע כנפות כדי שיתחייב בציצית אלא דוקא אם רוצה להתכסות בטלית בת ד` כנפות חייב להטיל בה ציצית מ"מ טוב ונכון להיות כל אדם זהיר וזריז במצות ציצית שיהיה לו בגד קטן מצוייץ שילבש אותו כל היום כי עיקר מצותה על זכירת המצות ובכל שעה ובכל רגע צריך לכך דוגמא לדבר כאדם המזהיר לחבירו על ענין אחד שקושר קשר באזורו כדי שיזכרנו וע"כ יש בה ה` קשרים כנגד ה` חומשי תורה וד` כנפים שבכל צד שיפנה יזכור.

וגדול עונש המבטל עתה ממה שהיה עונשו בזמן שהי` תכלת מצוי שאז לא היתה מצויה כל כך ולא היה כל אדם יכול לחזר עליה משא"כ עתה ואפילו מי שאינו יכול להתעטף כל היום צריך ליזהר בו בשעת תפלה כתב בעל העיטור ואותם שמקבצים הציציות בשעת ק"ש ונותנין על העינים אפשר שנוהגין כן משום וראיתם אותו על שהיה עטיפתם תחת מלבושם גדולה מצות ציצית ששקולה כנגד כל המצות דכתיב וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה` ציצית עולה ת"ר וח` חוטין וה` קשרים י"ג הרי תרי"ג אע"פ שהוא כתוב חסר יו"ד מפרש בתנחומא ג"פ כתיב ציצית בפרשת ציצית וחד מינייהו לציצית שדי ל` לכולהו והיא משלמת המנין רשב"י אומר כל הזהיר בציצית זוכה ורואה פני שכינה כתיב הכא וראיתם אותו וכתיב התם את ה` אלהיך תירא ואותו תעבוד ריש לקיש אמר כל הזהיר במצות ציצית זוכה שמשמשים לו ב` אלפים וח` מאות עבדים שנאמר אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי וגו` וכל המבטל מצות ציצית עליו נאמר לאחוז בכנפות הארץ וגו` בכל עת יהיו בגדיך לבנים זו מצות ציצית ושמן על ראשך אל יחסר זו מצות תפילין ראב"י אומר כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו ומזוזה בפתחו וציצית בבגדו מובטח לו שלא יחטא שנא` והחוט המשולש לא במהרה ינתק ואומר חונה מלאך ה` סביב ליראיו ויחלצם:

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה