שאל את הרב - כללי

המצב שלפני החטא

  • ט' חשון התשע"ו
אא

שאלה

מה העניין בכל הקטע הזה שבן אדם יכול לחזור למה שהוא היה לפני החטא אם הוא מתחרט וכו'... זה נראה כמו איזה הצגה, שאדם חוטא ואז מתחרט וזה נמחל לו, בשביל מה צריך את כל התהליך הזה? דבר שני רציתי לדעת אם ההשקפה הנכונה היא שבעולם הזה עושים מצוות ובעולם הבא נהנים מהם. תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. כמובן, שהכי טוב כאשר לא יחטא האדם לכתחילה ולא יצטרך את כל התהליך. 

הטעם שהתהליך איננו הצגה, לפי שמזמן בריאת האדם העמיד הקב"ה את האדם בסתירה פנימית: יש בו נשמה הרוצה לעשות רק את הטוב והישר; ויש בו גם משיכה לפעולות רעות. (הטעם שהשם עשה ככה, לפי שהוא רוצה שהאדם ילחם נגד המשיכה לרע, ויבחר מעצמו את הטוב).

כח הנשמה היא מאד חזקה, אבל לעיתים כח המשיכה לרע מתגבר באדם, ויתכן לפעמים שלפי שעה האדם אינו חושב ביושר (מה שקראו חז"ל: ש"נכנס בו רוח שטות" - כלומר, המשיכה לרע נראה לו לפי שעה שזוהי הבחירה הכי טובה). אמנם, כעבור זמן, עובר ממנו הדחיפה לרע והוא שב לחשוב כפי נשמתו ורצונו לעשות את היושר - ורק אז הוא מבין כמה עיוור היה באותו זמן שביצע את הרע, ועד כמה שקלקל.

השם שהוא בעל הרחמים, אומר לאדם: תוכל לתקן את מה שעשית וקלקלת אם תתחרט בכל לבך כ"כ עד  שאינך שב לעשות שוב דבר זה לעולם (כך מבואר ברמב"ם שזהו החיוב של חרטה); ואז הרי בזה אתה מתקשר חזק חזק לדרך מחשבת נשמתך, ונמצא שהעבירה גרם לך לבסוף להתקשר עוד יותר לרצון נשמתך מאשר מקודם. ולכן מתכפר לו.

2. אמרו חז"ל: "אדם אוכל 'פירותיהן' של המצוות בעולם הזה, וה'קרן' שלהם קיים לו לעולם הבא." (משניות פאה פרק א'). ומבואר לפי המפרשים, שפירות המצוות הם אותם הדברים שאדם מוסיף לתוך קיום מצוותיו - כגון, הזריזות, והשמחה, וכו' - וכפי מה שהתיגע להוסיף דברים אלו (שהם אינם חלק הכרחי כדי לצאת המצוה) מקבל שכרם בעולם הזה; אבל עצם השכר של קיום כל מצוה כהלכתה ניתנת בעולם הבא. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה