נשים

שוויון\הפליה בהלכה היהודית

  • ט' חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום, אודה מאד לתשובה. זה חשוב\דחוף. כחלק מסיום חובותיי כסטודנטית למשפטים. אני נדרשת לכתוב עבודה על נושא השוויון. וכאשר חיפשתי מידע הלכתי על שוויון לנשים בהלכה, נתקלתי בהפליות רבות. אני מכירה את "המילים המכובסות" אותן מוכרים לנשים החרדיות. זה מפאת כבודך ועוד כל מיני נסיונות כושלים ליפות את המציאות. מעניין אותי לדעת אחת ולתמיד. מהי דעת אלוקים בעניין, זה נכון שחוה נולדה אחרי אדם, אולם איני רואה סיבה לעליונות הגבר. וגם אם הסיבה היא קללות חוה. או אז אשאל, מדוע אלוקים חרת את הקללות במצוות. בשונה מאדם והנחש אשר אלוקים לא עיגן את קללותיהם במצוות. לא ידוע לי על מצווה ללכת לעבוד, וההוכחה שרוב החרדים אינם עובדים. וזאת למרות שאלוקים קילל את האדם "בזעת אפך" לסיכום: אודה לתשובתכם מהי דעת אלוקים בנושא שוויון האישה תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אין מצווה בתורה לעבוד, אך זהו צורך שיש בעולם, כי הבורא יצר את הצורך הזה.
באותה מידה, אין חובה שגברים "ישלטו" בנשים (לאברהם אבינו ה' אמר: "כל אשר תאמר לך שרה, שמע בקולה", ביהדות היו גם נביאות ומנהיגות רוחניות).
בימינו רוב הנשים החרדיות לומדות לימודים כלליים וגם עובדות. רוב הנשים החרדיות מרוצות מהיחס החם של בעליהן, שהוא תוצאה ישירה של החינוך היהודי הדורש מגברים לכבד את נשותיהם, ולהתרחק מהסתכלות ומגע עם נשים אחרות.
 
חווה נולדה אחרי אדם, במטרה שהאדם הראשון (וכן כל הגברים הבאים אחריו) יכירו בחשיבות האשה בחייהם, ולא יזלזלו בנשים. שהרי ה' בכבודו אמר: "לא טוב היות האדם לבדו". ברוב התרבויות היתה תופעה של נזירים שהתרחקו מנשים, וראו בנשים "תאווה" רעה ופחותה, ואפילו ביוון נוצרה תרבות שראתה בנשים "מכונות ילודה", בעוד קשרי חברות אמיתיים נמצאו בין גברים... התורה לעומת זאת מספרת כיצד ה' יצר תחילה את האדם לבדו, דווקא כדי שהאדם יכיר בחשיבותה של האשה: "ודבק באשתו, והיו לבשר אחד"!
 
הטעות הגדולה של התרבות המערבית היא, שהיא מכירה רק בשני מושגים סותרים של שחור או לבן: שובניזם או פמיניזם.
 
אולם היהדות אינה שוביניסטית, וגם אינה פמיניסטית, אלא מציגה השקפה שייחודית רק לה. לפי היהדות, הגבר והאשה משלימים זה את זה כשני חלקי פאזל שונים. אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו נקרא "אדם"!
פירוש הדבר שלפי היהדות יש יכולות לאשה שהגבר חלש בהן (על פי רוב), ויש יכולות לגבר שהאשה חלשה בהן (על פי רוב). כך לדוגמה אמרו חז"ל, ש"בינה יתירה ניתנה באשה". חז"ל דרשו דרישות נפשיות מיוחדות מהגבר כלפי אשתו, כגון לדאוג לאשתו כגופו, ולאהוב אותה יותר מגופו. דרישות אלה לא נדרשה האשה כלפי בעלה, כי בטבעה היא מבקשת ומציעה חום ואהבה. כיום המדע המודרני מתחיל להכיר בעובדה שיש הבדלים נוירולוגיים שונים בין המינים, כמו למשל יכולת ההתמצאות במרחב, או יכולת הדיבור המפותחת של נשים - אשר נועדה ללמד את התינוקות לדבר. אחד הספרים המוצלחים בתיאור ההבדלים הללו, הוא הספר "גברים ממאדים, ונשים מנוגה".
 
מכיוון שהיהדות רואה בגבר והאשה שני מינים שמשלימים יחד זה את זה, ורק יחד נקראים בשם "אדם", לפיכך התורה הוראות יצרן, שבהן הבורא מסר מצוות ייעודיות לגברים, ומצוות יעודיות לנשים, אשר מתחשבים ביכולות הדומיננטיות של כל מין, כמו גם בחולשות הטבעיות שלהם.
 
אנא קראי את המאמר הבא:
http://www.hidabroot.org/he/article/3845
וראי את הרצאתו של הרב זמיר כהן על מעמד האשה:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה