חברה והשקפה

שאלה לגבי תפילה להיריון

  • ז' חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, התחלתי לאחרונה להתחזק באמונה ואני משתמשת הרבה באתר הידברות אז ראשית תודה על כל המידע המעניין והמועיל. בין שאר הדברים ראיתי תפילה להיריון שפורסמה באתר ונכתב שאחרי האישה תלד בן היא יכולה להתחיל להתפלל גם לבנות. רציתי לשאול למה? למה יותר חשוב ללדת זכר יותר מאשר נקבה? תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה, ותודה על שאלתך.

 

אעתיק לך מתשובה שכתבתי בעלון:

 

חשוב להקדים ולומר שלפי היהדות, הגבר והאשה משלימים זה את זו, ורק ביחד נקראים בשם "אדם".

האשה אינה מוצגת בתורה כיצור נחיתי מן הגבר, כי אם כחלק בלתי נפרד ממנו. על כן נאמר בספר בראשית (פרק ה, א): "ביום ברוא אלוקים אדם... ויקרא את שמם אדם ביום היבראם". גם לפי הקבלה, הנשמה למעשה מתחלקת לגבר ואשה בירידתה לעולם הזה.

 

למען האמת, היהדות היא למעשה הדת היחידה בעולם שמצווה על כל אדם להביא לעולם גם בנות, ציווי אשר מיוסד במצוות פרייה ורבייה, לפיה חייב כל אב בהבאת בן ובת לעולם, ולא יקיים את המצווה עד שיביא לעולם גם בת. כך כותב הרמב"ם בהלכות אישות (פרק טו): "האיש, מצווה על פרייה ורבייה... כמה בנים יהיו לאיש, ותתקיים מצוה זו בידו - זכר ונקבה, שנאמר: 'זכר ונקבה, בראם' (בראשית ה, ב)".

בלעדי שהצליח להביא בן ובת לעולם, האב לא זכה לקיים מצווה זו כפי דרישתה (כמובן שהכוונה כאן היא שצריך להשתדל כפי האפשר, כי הקב"ה הוא שמחליט מי יהיו ילדינו). ולפיכך מי שיש לו רק בנים, צריך להתפלל ולבקש מה' שיהיו לו גם בנות.

 

בנוסף לכך, היו רבנים שהעדיפו שיהיו להם בנות על פני בנים. גדול הדור רב חסדא היה אומר, שבנות חשובות לו יותר מבנים, וזו לשונו: "אמר רב חסדא ולדידי בנתן עדיפן לי מבני" (בבא בתרא דף קמא, עמוד א).

 

גם מבחינה טבעית, נראה שדרך הטבע הפסיכולוגי בעולם, שאשה רוצה ונהנית בעיקר בבניה, והאב רוצה ונהנה בעיקר בבנותיו. ולכן דרך האמהות לגונן על בניהן, ודרך האבות לגונן על בנותיהם. נראה שכך ה' יצר את העולם כדי שגם הבנים וגם הבנות יקבלו חום ואהבה מהוריהם.

 

עם זאת, ישנן סיבות מסויימות שבגללן מתפללים תחילה על בן לפני שמבקשים בת, ואלו הן:

1. הבנים חייבים בקיום תרי"ג מצוות, ובלימוד תורה, ואנו רוצים להרבות כמה שיותר מהר תורה בעולם.

2. דרך העולם שהבנים ממשיכים את השושלת המשפחתית של הוריהם יותר מאשר הבנות, הגברים נושאים את שם המשפחה, ולרוב קובעים את אופי המשפחה ותרבותה. בעוד הנשים דרכן להצטרף וללכת אחר רצון בעליהן (דבר שניכר גם במצוות, שאשה הולכת אחרי בעלה).

3. דרך העולם שיותר קשה לשדך בת מאשר בן, צריך לדאוג לה יותר ולהגן עליה - וההורים נוטים תמיד לפחד יותר על הבת, ומכאן שהדרישות הנדרשות לגבי הבת גדולות יותר.

 

כמובן שיש הרבה בנות שהן צדיקות יותר מהרבה בנים, שיודעות לדאוג ולפרנס את ביתן, וגם שעושות נחת רוח להוריהם יותר מהרבה בנים. יש נשים חכמות ואחראיות מאוד, ויש נשים שבנו במו ידיהן משפחה תורנית לתפארת. יש נשים רבניות שמרבות תורה בישראל, ישירות ובעקיפין, וזוכות להרבות קדושה ושלום בעולם.

אלא שבנושא זה התפילה הולכת אחר הרוב, ומכיוון שברוב המקרים דרך העולם הוא כפי שצויין, לכן נהוג להתפלל תחילה ובעיקר לבנים. יחד עם זאת למדנו שקיימת ייחודיות בהלכה היהודית, אשר דורשת להביא לעולם גם בנות - כך שכל אב ואם שמחים בקיום מצווה זו בהבאת בנות לעולם, שהיא מצווה דאורייתא, ורק בה מקויים רצונו של בורא עולם בשלמות. נוכל למצוא הורים גויים שמצטערים וכועסים כשמגיעה להם בת לעולם, אך הורים יהודים רואים בכך מצווה גדולה ושמחים בבנותיהם.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה