שאל את הרב - כללי

פג האם ניתן לתת לו שם? מתי נעשה לו פדיון?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! בני נולד פג בחודש שישי שבוע 25, במשקל 833 גרם ומאושפז עדיין בפגייה כמעט 3 חודשים.רציתי לשאול מספר שאלות...האם ניתן לתת לו שם?כי הוא כבר בן 3 חודשים כמעט ומועד הברית טרם ידוע. מתי נעשה לו פדיון? ויש לי 3 שמות ואשמח אם תוכללבדוק מה השם המתאים ביותר:יהב,שיאל,נהוראי. (הוא נולד בכ"ו בסיוון,ב19:27,שמי מיטל ושם בעלי אברהם אסרף) בתודה ובברכת שנה טובה,מיטל.

תשובה

שלום וברכה

קודם כל אאחל לך שתזכי לרוות רוב נחת מבנך, ויגדל כיתר הילדים לללא בעיות וסיבוכים כל שהם. יש לי ארבע בני דודים שנודלו כרביעיית פגים במשקל יותר נמוך ממה שציינת, וברוך השם כולם בריאים ושלמים. מנהג ישראל להימנע מלקרוא שם לבן הנולד לפני ברית המילה, ויש למנהג זה מקורות נאמנים. וכמו שכתב בספר כללי המילה לר` יעקב הגוזר (חי לפני למעלה משבע מאות שנה) שמביא מנהג זה, וגם מסביר, שמפני מה תקנו לקרות שם לנער תיכך למילה, משום שלפני המילה היה שם טומאה לפניו וחרפה "שם ערלות" ועכשיו שנימול וקיימו בו מצות מילה צריך לשנות שמו לשבח, ומסמיך את העניין לאברהם אבינו שעד שלא מל בשר ערלתו היה שמו אברם ומיד כשנמול נשתנה שמו לשבח וניתוסף לו אות אחת ונקרא אברהם.

וכן כותב הר"ש מגרמייזא (מרבותיו של רש"י) בסידורו אות קי"ט, ובספר מטה משה בעניני מילה אות י"ח. גם לרבות בפירוש התפלות והברכות לר"י ב"ר יקר (רבו של הרמב"ן ז"ל) כותב "בברכות המילה" וז"ל: ואומר קיים את הילד הזה לאביו ולאמו ויקרא שמו בישראל כך, ר"ל שלא רצה לקרוא לו בשם עד עכשיו שנימול ונעשה ישראל כדי שיהא שמו קיים וכו` יעו"ש ביתר אריכות. ונשמע מדבריו שזה גם סגולה לאריכות ימים "כדי שיהא שמו קיים".

וכוון להסביר את האמור עפ"י דרך הקבלה בספר חסד לאברהם להמקובל האלקי ר` אברהם אזולאי בנהר נ"ב, וכותב, שלכן נהגו שלא יקרא לו שם רק אחר המילה, מפני דכל עוד שיש לו אחיזה בערלה וטומאה אי אפשר שיחול עליו הנשמה ולזה א"א שיקרא בשם ישראל, ורק אחר המילה מאחר שכבר נסתלקה הערלה והטומאה אז ודאי תחול עליו סוד הנשמה ובזה יקרא בשם אדם ישראלי עיי"ש. ובספר אוצר כל מנהגי ישורון סימן מ"א אות ז` כותב בשם אוצר השמות שנודע כי כבר בימי הבית השני נהגו כן.

לקרוא בשם להבן הנולד בעת המילה. ולכן לא כדאי להתפשר בעניין, ויש להמתין עד להכנסתו לבריתו של אברהם אבינו ואז לקרוא לו שם. השם `נהוראי` הוא המומלץ מבין שלשת השמות, שם מאוד מאיר, וטוב. לגבי הפדיון, אני צריך לדעת אם הילד נולד בלידה רגילה, ואם לא, צייני באיזה סוג, קיסרי, וואקום, מלקחיים. בהצלחה והמון מזל טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה