שאל את הרב - כללי

מתי יבוא המשיח ???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה הסיפור עם שעוני הגאולה של רבי מרדכי אליהו, האם זה אמת

תשובה

שלום וברכה

היכלו של משיח נקרא קן ציפור, וביארו בספרים שלכן נקרא היכלו כך כי נשמתו של המשיח מעופפת כמו ציפור במצודת הגלות, ולפעמים נפתחים כל מיני חלונות בתוך המצודה, ויש סיכויים שהיא תפגע במעופה בתוך אחת מהחלונות הללו ותשתחרר לקראת הגאולה, אולם לשם כך צריך שיהיו זכיות לעם ישראל שהמשיח ישוחרר מאותן חלונות שנפתחים ונסגרים לפי מצב הזכויות והחובות שלנו. אולם כל זה כל עוד ושנות הגלות לא באו לקיצן, ובאותה עת אע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, אבל משיגמרו שנות הגלות יסירו את מצודת הגלות מנשמתו של המשיח והוא ישוחרר לעבר הגאולה, ללא צורך בזכויות כלל,

מכיון שהשלמנו את כל מה שנגזר עלינו, ולכן מבאר הגאון הקדוש המבי"ט שכל מה שהזמן מתאחר הוא סיבה להאמין יותר שיבוא יותר בקרוב, והחפץ חיים המשיל את זה לעבד שנמכר לסכום שנים, שאם הוא רוצה להשתחרר בהתחלת הזמן הוא חייב לשלם הרבה כסף בכדי להשתחרר, אבל כל מה שעוברים השנים המחיר לפדיון יורד ויורד, עד שבגמר שנות העבדות הוא יוצא חינם אין כסף, ולכן גם אנחנו אחרי שסבלנו זה קרוב לשנות אלפיים את יסורי הגלות הרי כבר שילמנו כל מה שהוצרכנו לשלם בשביל החטאים שלנו, ועוד מעט נצא חינם אין כסף, גם ללא זכויות, וכדברי ר` יהושע בסוף מסכת סנהדרין בפירוש הכתוב "חינם נמכרתם ולא בכסף תגאלו", דהיינו אפי` ללא מצוות ומעשים טובים, אלא שאע"פ כן כל מה שנתליח לאגור יותר זכיויות נחסוך את השלבים הכי קשים של הגלות שהן דוקא לקראת הסוף כמו חבלי יולדת, וגם יהיה הבדל גדול במעלה שנקנה אחרי הגאולה, אם באנו לגאולה ממצב טוב או ממצב לא כל כך טוב ברוחניות שלנו.

ובאמת, אין מי שיודע באופן ברור מתי תהיה הגאולה, אף שכל אחד המתבונן במה שהולך כאן סביבינו, יכול לראות בעיניים שהגאולה מתקרבת אלינו יום יום בצעדי ענק, ואף על החשבונות שחישבו חכמינו ז"ל התנאים והאמוראים, הראשונים והאחרונים, בשאלה מתי תהיה הגאולה, נתגלה שלא נתקיים, וכבר ניבא דניאל מראש על כך שבכל הדורות ינסו למצוא קץ משיח, כאומרו (סוף ספר דניאל) וּמִן הַמַּשְׂכִּילִים יִכָּשְׁלוּ בחשבון הקיצים שיתנו לב לִצְרוֹף בָּהֶם וּלְבָרֵר וְלַלְבֵּן לדעת אותם ויטעו בהם עַד עֵת קֵץ רבים יחשבו ויטעו בה אבל בעת הקץ יופקחו עיני כל להבין רמזי זמן הגאולה כִּי עוֹד זמן רב לַמּוֹעֵד הגאולה ונטיית דעת המחשבים היא לזמן קרוב כי השכל נוטה אחר התאוה והם יתאוו לקרב ולא לרחק ולזה יטעו בחשבון [על פי פירוש רש"י].

והראשונים לא ראו פגם בהתעסקות בחישובי אחרית הימים אם החישובים הללו לא פוגעים בציפיה לבואו של המשיח בכל רגע, וכמו שפירש רש"י בתהלים (קל, ו) נפשי לה` משומרים לבוקר - הריני מן המצפים לגאולה, שומרים לבקר - מצפין וחוזרין ומצפין קץ אחר קץ. ובדניאל פרק ח כתב רש"י על חשבונות דניאל: "והחוזה נצטוה לסתום ולחתום הדבר, ואנו נוחיל להבטחת מלכנו קץ אחר קץ, ובעבור קץ הדורש נודע כי טעה במדרשיו, והבא אחריו יתור וידרוש דרך אחרת". והרמב"ן כתב בספר הגאולה שהרבה קיצים נגזרו מתחילה לגאולתינו העתידה. ואנחנו לא נדע איך יתקיימו הדברים עד בוא משיח צדקנו שאז נבין הכל.

וחז"ל פירשו שבאירועי אחרית הימים יתעוררו הגויים למלחמה על ירושלים שלשה פעמים, ובשני הפעמים הראשונים לא יצליחו להגיע לירושלים, ורק בפעם השלישית הם יגיעו, ואז יתקיימו יעודי הנביאים, והרב הגאון רבי אליהו לאפיאן זצ"ל היה מספר ששמע מהקדוש ר` אלחנן ווסרמן שנרצח בשואה הי"ד ששמע מהגה"ק החפץ חיים זצ"ל שנפטר כמה שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השניה, שמלחמת העולם הראשונה היה הפעם הראשונה, ועוד אחרי 25 שנים יהיה הפעם השניה, [ואכן למעשה פרצה מלחמת העולם השניה אחרי 25 שנים מראשית מלחמת העולם הראשונה], ואחרי כך - ולא אמר כמה זמן - יהיה הפעם השלישית, וזה יהיה המלחמה האחרונה שבה יצליחו להגיע לירושלים, [וידוע שהם רצו מאוד להגיע גם בפעם השניה אלא שלא צלח בעדם כדבר הנביא, ונחלו מפלה במדבר סהרה].

ובכל זאת לא אמנע מלכתוב מה שראיתי כתוב בספר קץ הקרוב לזמננו, ועדיין לא נתגלה לרבים, וז"ל עדות מתלמידי האדמו"ר הרש"ב שניאורסהאן זצוק"ל, וז"ל הספר [כוננת מאז]: "שמעתי מזקני הרה"ח המפורסם ר` יהודה אריה לייב ציוויאק זצ"ל שסיפר שבהיותו גר בורשא שמע מזקני חסידי הרש"ב זי"ע שסיפרו על חסיד אחד שעלה לתורה אצל הרב בעל התניא זי"ע בפרשת פקודי והרב היה הקורא בתורה, וכשהגיע הרב לפסוק ואת האלף ושבע מאות וחמשה ושבעים עשה ווים לעמודים וגו`, שמע מהרה"ק שאומר בלחישא ששנת `אלף שבע מאות וחמשה ושבעים` הוא זמן ביאת משיח במהרה יגלה, ואחר כך סיפר החסיד מה ששמע מפה קדשו, וכששמע בעל התניא הקפיד בדבר ולא הוציא הלה את שנתו בר מינן", עכ"ל.

ובאמת שכבר ידוע שפסוק זה רומזת על הגאולה, ולא סתם מבואר בחז"ל שמשה רבינו בהתחלה לא ידע להיכן הלכו האלפ שבע מאות ושבעים וחמשה שקלי הכסף הללו, והיו חסרים לו מן החשבון, עד שיצאה בת קול מן השמים וקראה `ואת האלף` וגו`, ככתוב בזוהר הקדוש, ורבים נסמכו על הפסוק הזה גם לענין הגאולה השלימה, וכידוע מהרה"ק משינאווא זצ"ל שחיכה על שנת תרס"ו שהוא 666 בסוד ווי"ם לעמודים, והדברים עתיקין. ולפי המהלך הנ"ל הדברים ברורים מאוד, שבעצם כל שני אלפים האחרונים נקראים `ימות המשיח`, כמבואר בגמ`, והאלף תשע"ה השנים מאלו ב` אלפים שנעלם בן דוד מלהתגלות אף שאלו הן ימים הראויים לו להתגלות, הוא סוד טמיר ונעלם, שהיה צריך לגלות זאת למשה על ידי בת קול. וישנו ספר קדמון המיוחס לרבינו הראב"ד ובו נמסר ששנת התשס`ט תהיה שנת גאולה, הבה ונצפה כולנו יחד לראות במהרה בישועת ישראל. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה