הלכות ומנהגים

בדיני ריבית מדאוריטא מותר לקנוס חד פעמי את מי שהלותה לו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בדיני ריבית מדאוריטא מותר לקנוס חד פעמי את מי שהלותה לו אם לו שילם את הכסף בזמן הפרעון מדרבנן זה אסור אז מה גם פה יש עונש אם אני הולכת לפי התורה אם הטענה לא מופרכת באופן חד משמעי אפשר לחלוק על תקנת דרבנן כי אין יסוד מוחלט לטענה. תקנת דרבנן במקרה הזה היא לא להביא את האדם לנפילה לפי דעת הרמבן. האם התקה היא לא מדברנן האיסור איננו חד משמעי ויכול להיקבע רק מדאוריטא ניקח את הפסוק אני יגיד ככה חכם גדול יגיד ככה כולם יקשיבו לאותו חכם והנה יש לי תקנה

תשובה

שלום וברכה

הקב"ה נתן את התורה אבל לא נעל אותה, הוא השאיר אותה פתוח לחכמי התורה וציווה אותם לעשות בכל דור `משמרת` לאיסורי התורה ולעשות גדרים להוסיף ולשמור על איסורי התורה.

ואף לאסור דברים מותרים בכדי שהתורה תישמר כראוי. ואחרי שחכמי ישראל המוסכמים גזרו גזירה היא מחייבת את כל בית ישראל ללא שום יוצא מן הכלל, וכמבואר בדברי הרמב"ם שכל תקנות חכמי ישראל עד רב אשי שחתם את התלמוד הבבלי מחייבות את כל בית ישראל ללא יוצא מן הכלל, ותקנות החכמים שאחריו מחייבות את כל בני מדינת אותו חכם.

כך שלמעשה משהתחבר השולחן ערוך מחייבים פסקי מרן הבית יוסף את כל אחינו בני ישראל הספרדים ועדות המזרח, ופסקי מרן הרמ"א את כל עדות האשכנזים, ואין מי שיכול לפטור עצמו מהכרעות השולחן ערוך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה