תורה ומדע

עצירת השמש בספר יהושע ופרק ק''ו בתהילים

  • ג' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום, אני ילד בן 12 ואוהב מדע. כתוב בספר יהושע פרק י' פסוקים י''ב-י''ג: "אז ידבר יהושע לה'... שמש בגבעון דום...וידם השמש... ויעמוד השמש בחצי השמיים לא אץ לבוא כיום תמים". מכאן שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ (כפי הרמב''ם). וע''פ המדענים העולם מסתובב סביב השמש, ויש להם הוכחות לכך. איך המדע מסתדר כך עם התורה? ועוד כתוב בתהילים ק''ו, י''ט: "למנצח... השמיים מספר כבוד א-ל... ושמש שם אוהל בהם והוא כחתן יוצא מחופתו, ישיש כגיבור לרוץ אורח מקצה השמיים מוצאו..." ומכאן משמע שהשמש יוצאת ממזרח למערב, יוצאת היא דווקא.

תשובה

שלום וברכה,
 
יפה שאתה אוהב מדע, וזו דרך מצויינת להתחזקות, כפי שכתב הרמב"ם בספר המדע (הלכות יסודי התורה פרק ב):
"והיאך היא הדרך לאהבתו, ויראתו:  בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ--מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דויד "צמאה נפשי, לא-לוהים--לאל חי".
 
 יהושע אמר "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", וזאת כדי להאריך את משך המלחמה, שייאפשר את נצחונם של בני ישראל בקרב. מכיוון שאמירה זו נאמרה מפרספקטיבה של אדם, כך בדיוק היא היתה צריכה להיאמר. כי הרי אנו כבני אדם רואים את השמש עולה ושוקעת מפני כדור הארץ. שים לבך לעובדה שגם משכילים ומדענים בימינו נוהגים לומר "השמש שוקעת" ו"השמש זורחת", למרות שהם יודעים שכדור הארץ הוא זה שמסתובב סביב צירו. כיי זוהי אמירה נכונה מפי אדם שנמצא על הארץ, ולכן גם יהושע השתמש באמירה שכזו כדי לבטא את בקשתו מבורא עולם להאריך את משך היום.
 
להשלמת התשובה, נא ראה תגובה זו:
 
בברכת חתימה טובה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה