הלכות ומנהגים

למה אסור לחלל שבת כדי להציל גוי

  • כ"ד אלול התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב. אני אדם שהתחיל להתחזק לאחרונה. יש לי מספר שאלות שעדיין גורמות לי להרהורים שונים. ייתכן וזה היצר הרע שמהתל בי, אך אני בכל זאת מרגיש שהשאלות מציקות ומצריכות תשובות . 1. ראשית, לגבי התורה שבעל פה. רציתי לשאול, מדוע, למרות שכתוב כי לא יוסיפו ולא יגרעו חכמים ממה שכתוב בתורה, בכל זאת הוסיפו חגים כמו חנוכה ופורים ועוד כל מיני הלכות שונות. האם זו לא הוספה לכתוב בתורה? 2. היחס לגוי. הבנתי כי התורה לא רוצה כמובן במות הגוי חלילה או בגזילתו. אך האם בכל זאת היחס של ההלכה היהודית הוא לא הוגן כלפי הגוי? שמעתי בעבר, ואינני יודע אם זה נכון או לאו, כי אין חובה לחלל שבת מטעם פיקוח נפש כדי להציל גוי כפי שיש חובה כלפי יהודי. הבנתי שכן צריכים להציל גוי רק מהטעם שהדבר לא יחזור כבומרנג ליהודים וגויים יגידו שהם לא מצילים יהודים כי יהודים לא מצילים אותם. גם קראתי בתשובה לשאלה באתר כי מותר לדבר לשון הרע על גוי. לי באופן אישי קשה מאוד עם הדברים האלה. אני יכול להבין שצריך להיבדל מהגויים ולא להתחתן עימם, אך מדוע יש לראות בהם בני אדם פחותים מיהודי? 3. היחס לנשים. האם היחס לנשים הוגן לפי ההלכה היהודית? אם כן, אז מדוע אישה פסולה לעדות ומדוע כתוב במסכת אבות כי אין להרבות בשיחה עם האישה? מה לא בסדר בזה? 4. מדוע כתוב בתורה כי יש להשמיד עמים אחרים כמו עמון ומואב? הבנתי כי עמים אלה היו חוטאים גדולים וגם כי פנו אליהם ראשית בשלום. אך זו לא בכל זאת אכזריות לשמה להשמיד עמים ? מדוע יש צורך בצעד קיצוני וברוטלי כ"כ? 5. אומרים כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים וכי הבחירה היא חופשית. אך אם זה כך מדוע יש צורך בשכר ועונש? הרי בכל זאת יש שוט בדמות הגיהינום שמחכה לאדם שלא יבחר בדרך מסוימת? האם עובדה זו לא פוגעת ברצון החופשי? הרי מעשה מוסרי שבא באמת מבחירה ומעמקי הלב לא אמור לבוא כתוצאה של הבטחה לשכר ועונש אלא פשוט בגלל שזה הדבר הנכון והמוסרי לעשות, הלא כן? אני מתנצל על כמות השאלות ואני יודע כי אלה לא שאלות שיש להן תשובות קצרות. אני באמת מעוניין לקבל עליהן תשובות כדי להפסיק את ההרהורים ולהתחיל את דרכי החדשה בלב שלם. אודה לכם אם תוכלו לענות על שאלות אלה. תודה רבה. כל טוב.

תשובה

שלום וברכה,
 
יישר כח על תהליך ההתחזקות שלך. אין ספק שאתה בוחר בחיים. ביהדות תמצא תשובות לכל שאלותיך.
 
1. חכמים מעולם לא הוסיפו מצוות לתורה. מצוות מן התורה מחייבות עונשי כרת ומיתה ולאו. ועונשי דרבנן אינם מחייבים עונשים אלה. כל ילד חרדי לומד אילו מצוות הן דאורייתא, ואלו מצוות הן דרבנן.
התורה דרשה כי החכמים יפסקו לעם הלכות, ויגדרו גדרים, כדי לחזק את התורה ולקיים את רצון הבורא. על זאת נאמר "ועשית ככל אשר יורוך... על פי התורה אשר יורוך.. לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל". נא ראה:
 
2. היהדות אינה גזענית, וההוכחה לכך היא בעובדה שכל גוי בעולם, ולא משנה מאיזו ארץ או איזו תרבות, יכול להתגייר אם באמת רצונו בכך, ויהיה ליהודי קדוש ואף לתלמיד חכם גדול אם ירצה בכך. חשיבותו של האדם נמדד לפי תפקידו הרוחני בעולם, ולא לפי הגזע או המוצא שלו. ככל שמוטלות על האדם יותר מצוות - כך באופן טבעי תפקידו יהיה חשוב יותר, והוא יזכה לכלים רוחניים גבוהים יותר. אנא ראה:
יהודי שמחלל שבת חייב עונש מיתה. לעומתו גוי שמחלל שבת אינו חייב מיתה. התפקיד הוא הקובע את ההבדל בדין, ולא המוצא. מכיוון שחייו של היהודי תלויים במצוות השבת, והוא יכול להיהרג בגלל השבת, לכן ישנה הלכה מיוחדת אשר מתירה לחלל עליו את השבת. הגוי לעומת זאת אינו חייב במצוות השבת, ולא נהרג בגלל השבת, ולכן מעיקר הדין אין מחללים עליו את השבת. אך משום דרכי שבת מחללים את השבת גם על הגויים, והביטוי "דרכי שלום" אין פירושו רק פחד ממלחמה עם גויים, אלא יש בכך צד של קידוש השם - כלומר מה שמחשיבים דרכי שלום בעולם.
מאותה סיבה יהודי לא חייב בהשבת אבידה ליהודי, מכיוון שגם גויים לא הצטוו על השבת אבידה והגוי אינו חייב להשיב אבידה ליהודי. למרות זאת שהיהדות רואה בהשבת אבידה לגוי משום קידוש השם. נא ראה עוד בקישורים לעיל.
 
3. עדותה של אשה קבילה אפילו באיסורי כרת, ובעדות על בעל שמת - שיכולה להתיר אשה עגונה.
הסיבה שאשה פטורה מלהעיד לפי ההלכה היהודית בדיני נפשות, הוא מכיוון שעדות זו נלקחת באופן קשה ומלחיץ שעלול לפגוע בנפשה ועדינותה הטבעית של האשה (אין זה אומר שההלכה היהודית לא סומכת על עדותה של האשה חלילה, היות ובהלכות חמורות לא פחות סומכים על עדותה של האשה, כמו כשרות ואיסורי כרת). ההלכה היהודית פוטרת את האשה ממצוות רבות שעשויות לפגוע ברגישותה הטבעית, או שהן מיותרות להן. נשים פטורות לדוגמה ממצוות תפילין, היות ולפי היהדות הן לא זקוקות להם כי הן קרובות לבורא באופן טבעי ולא צריכות אמצעים חיצוניים כדי להתקרב אליו. ההלכה מתחשבת באשה ופוטרת אותה גם ממצוות רבות שהיו עשויות להקשות עליה את הטיפול במשק הבית וחינוך הילדים.
נא ראה כאן על מעמד האשה ביהדות:
להרבות שיחה עם האשה - אעתיק לך תשובתו של הרב בנימין שמואלי: "הענין כפשוטו, שאין להרבות שיחה עם אשה זרה בכל עת ובכל זמן, ואכן ההנאה והקרבה הנגרמת היא הסיבה לאיסור. אך באשתו מבואר בפוסקים שאסור להרבות בשיחות חיבה דווקא - והאיסור הוא רק בימי נדתה"
 
4. אין היהדות מגיעה למצב של מלחמה עד שלא ביקשה שלום.  כי היהדות דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. מלחמה הינה מוצא אחרון.
כפי שתוכל לקרוא בספר יהושע, עמים אלה היוו איום לבני ישראל, וביקשו את מותנו. מכיוון שהם היו רשעים עד מאוד, קיומם היווה איום תמידי על בני ישראל ועל העולם. נא ראה:
 
5. הקב"ה אינו מבקש להעניש, אלא מגלה לך את הוראות היצרן וחוקי הטבע של הנשמות. למה הדבר דומה? לאב שאומר לילד קטן לא להכניס את ידו לאש. הבן מכניס את ידו לאש, וזועק בכאב: "אבא! אתה מעניש אותי רק בגלל שלא הקשבתי לך?! זה כואב כל כך..." - הילד עדיין אינו מבין שאביו דאג לו, הזהיר אותו לטובתו האישית, ואינו מבקש להענישו כלל.
כל התיקונים שאנו עוברים בעולם הזה - הוא כדי לתקן פגמים בנשמות שלנו. גם הגיהנום נועד לטובתנו. רק שהאדם החכם פועל לפי הוראות היצרן של הקב"ה ונמנע מעבירות ועושה תשובה על עבירותיו - ובכך חוסך מעצמו את הנזק הרוחני שבגללו יאלץ לתקן את נשמתו בגיהנום. אך גם מי שחטא, יבין שהגיהנום רק נועד לתיקונו, ממש כמו ניתוח כואב אך מרפא, ומטרתה לטהר אותו לחיי העולם הבא.
 
לסיכום,
אני ממליץ לך להתחיל לקרוא עוד היום את החוברת "שיחה גורלית" העונה על כל השאלות (על מציאות הבורא והדתות, תורה שבעל פה, בחירה חופשית, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). מומלץ שתקרא עד הסוף המפתיע, ולא תוותר על אף נושא. לקריאת החוברת חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה רבה ידידי, עלה והצלח.
 
שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה