חברה והשקפה

מה ההגדרה המדויקת של איסור לעבוד את ה` בשיתוף

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום ברצוני לדעת א. מה ההגדרה המדויקת של איסור לעבוד את ה` בשיתוף. ומה המקורות ב. אם אחד מאמים שישו הוא בן אלקים האם נקרא עובד בשיתוף אם בתפילתו הוא מתכוון לבורא עולם. תודה ישראל

תשובה

שלום ישראל,

בספר בראשית נאמר כבר בפסוק הראשון (פרק א, א) "בראשית ברא א-לוהים את השמים ואת הארץ". הא-לוהים הוא יוצר השמים והארץ, והוא מחייה את כולם בכל רגע ורגע, כפי שנאמר גם בספר נחמיה (פרק ט, י): "אתה הוא ה´, לבדך אתה עשית את השמים, שמי השמיים וכל צבאם, הארץ וכל אשר עליה, הימים וכל אשר בהם, ואתה מחייה את כולם...".


וכך נאמר גם לעם ישראל בתורה (דברים, פרק ד, לה) "אתה הראת לדעת כי ה´ הוא הא-לוהים - אין עוד מלבדו". בספר דברים נכתב גם ציווי מפורש (פרק ה, ו): "לא יהיה לך א-לוהים אחרים על פָּנָי", ובספר דברים (פרק ו, ד): "שמע ישראל, ה´ אלוהינו ה´ אחד".


בספר ישעיהו נאמר (פרק מה, כא): "הלוא אני ה´, ואין עוד א-לוהים מבלעדיי, אל צדיק ומושיע אין זולתי, פנו אליי והיוושעו כל אפסי ארץ, כי אני אל ואין עוד". ועוד נאמר (פרק מג, י): "אתם עדי נאום ה´, ועבדי אשר בחרתי, למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי אני הוא, לפני לא נוצר אל, ואחרי לא יהיה. אנוכי אנוכי ה´, ואין מבלעדי מושיע".


קל לראות מדברי התורה שאין שום שיתוף כלל, והמאמין בשיתוף עובר על יסוד כל האמונה היהודית.

על זו הדרך ביאר הרמב"ם את ההלכות הנוגעות לאמונה באלוקים (הלכות יסודי התורה, פרק א):
יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולם: שכל הנמצאים צריכין לו; והוא ברוך הוא אינו צריך להם, ולא לאחד מהם". בהמשך כתב הרמב"ם: "וידיעת דבר זה מצות עשה, שנאמר "אנוכי ה´ אלוהיך" (שמות כ,ב; דברים ה,ו). 

וכל המעלה על דעתו שיש שם אלוה אחר, חוץ מזה - עובר בלא תעשה, שנאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים, על פניי" (שמות כ,ב; דברים ה,ו); וכפר בעיקר, שזה הוא העיקר הגדול שהכול תלוי בו".
גם כתב הרמב"ם בהלכות תשובה (ג, טו): "חמישה הן הנקראין מינים: האומר שאין שם אלוה, ואין לעולם מנהיג; והאומר שיש שם מנהיג, אבל הם שניים או יתר; והאומר שיש שם ריבון אחד, אלא שהוא גוף ובעל תמונה; וכן האומר שאינו לבדו ראשון וצור לכול; וכן העובד אלוה זולתו, כדי להיות מליץ בינו ובין ריבון העולמים. כל אחד מחמישה אלו מין". הנה מספר קישורים להרצאות על קיום הבורא ואמיתות התורה:

דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה