זוגיות

תרומה מבנק הזרע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, ראיתי תשובה בקשר ל`משכב נקבה`, ובסוף התשובה הרב כתב שאסור גם לקחת תרומה מבנק הזרע. בדיוק רציתי לשאול רב אם מותר לקחת תרומה. למה אסור יש אנשים שלא רוצים להתחתן או שלא יכולים ללדת. מדוע יש בעיה תודה

תשובה

שלום וברכה

פעולה זו שאת מתעניינת עליו לדעת ההלכה, נאסרה על ידי רוב ככל גדולי הפוסקים בדורות האחרונים, והסכימו שיש בכך משום איסור חמור ביותר, להפרות אשה אפילו פנויה מזרע שלא נודע של מי הוא. והנימוקים לכך רבים, ואפרט כמה מהם, ראשית כל, דעת רבים שהבן הנולד כתוצאה מההפריה מתייחס אחרי נותן הזרע, וא"כ לבן הנולד יהיה אבא לא ידוע, ודבר זה נאסר בתלמוד (יבמות מא א) להוליד בני עירובין [בנים שאביהם אינו ידוע], וכלל ישראל מובטח שהקב"ה יבער את אלו הבנים מקרב ישראל, וכנדרש מן הכתוב (יחזקאל כ) וברותי מכם המורדים והפושעים בי, ופירשו חז"ל (נדרים כ ב) אמר רבי לוי: אלו בני ערבוביא.

כמו כן נאמר שם נימוק נוסף שיתכן ויהיו לכך תוצאות חמורות כשבעתיד ינשאו איש ואשה שנולדו שניהם מבנק הזרע זה לזה, ויתכן שהם אח ואחות בני אבא אחד שתרם זרעו לבנק. וכידוע שהסבירות לכך אינה רחוקה, מאחר שבהפרייה מלאכותית שעושים פעולה שתתעבר, ומתעברת, הממדים שיכולים להתעבר ע"י זה המה רבים מאד, ואלפי רבבות נשים יכולות להתעבר מכמה כמויות זרע של כמה אנשים, ולפי הסטטיסטיקה מגבר אחד פורה בלבד יש בכוחו בתנאים מסויימים להוליד ארבע מאות ילדים בשבוע, או עשרים אלף ילדים לשנה, ובמצב מבהיל כזה החשש הזה שיבואו לישא אח את אחותו קרוב ואינו רחוק, וח"ו תמלא הארץ זימה.

מלבד הנ"ל קיימים טעמים נוספים לאסור את התועבה הזאת בהחלט, ולפי דעת תורה האיסור חל על כל הגורמים הנותנים ידם לזה, מנותן הזרע עד הרופא המטפל ועד האשה המתמסרת לכך, ונוסף על כך עובר נותן הזרע תמורת אתנן כסף שיהא מוכן זה ביד הרופא לשם מטרה זאת, משום מוציא זרע לבטלה, ושותף לזה גם הרופא אם הוא זה שמוציא ממנו את הזרע. ומלבד כל הנ"ל כדאי להתבונן טוב טוב, וכי מי המה נותני הזרע למטרה זאת עבור בצע כסף, הלא הריקים והפוחזים מהסוג הגרוע ביותר, ואיזה ילדים יכולים להיוולד מנותני זרע כאלה וזרע האב הרי הוא זה שיוצר את המוח שבראש הולד (ראה נדה לא א), ויפה קלע להגדיר זאת במשפט קצר בספר החינוך (מצוה תקס), בכתבו: ואין ספק כי טבע האב צפון בבן.

ואיך יכולים איפוא זרע קודש מבני ישראל לתת להשלות את עצמם ולחשוב להבנות מזרע מרעים כאלה, ולא לראות מראש האחרית שנהפוך הוא ושזה יביא להם בסופו של דבר חורבן משפחתי כזה מכל המובנים שינהמו ממכאוביהם הגופיים והנפשיים כאחת ואין מושיע להם. מהמקום שלי כרב עונה באתר הזה, אני רואה בעיני החורבן הגדול כתוצאה מדברים אלה, מגיעים שאלות, מבנים ובנות שנולדו באופן לא ראוי על פי ההלכה, ועכשיו הם מגיעים לגיל נישואין, ושואלים למי בדיוק הן מותרות להינשא, ולמי לא, כדאי לקחת בחשבון גם ענין זה, כי אלו שנולדו מבנק הזרע מלבד שהם דפוקים נפשית, יצטרכו לחזר אחרי פתחי הרבנים כשיגיעו לגיל הנישואין, חשבי על זה טוב טוב.

ויהי רצון שלא יצטרכו בני ובנות ישראל לידי כך, ומושיב יחידים ביתה יאמר לדבק טוב לפרות ולרבות כדרך כל הארץ, ותזכי גם את לזיווג טוב והגון במהרה, ולראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצות, ומלאה הארץ דעה את ד` כמים לים מכסים, אמן. בכבוד רב, מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה