שאל את הרב - כללי

אליהו הנביא - מיסטיקה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

השאלה היא הרי פנחס הוא אליהו וכן מובא בש"ס במדרשים ובזוהר.מאידך בנביא כתוב שאליהו הנביא היה משבט גד (וראיתי דעה שמבנימין היה) איך זה מסתדר כיוון שפנחס היה כהן.

תשובה

שלום וברכה

במדרשי חז"ל [בראשית רבה פרשה עא] מופיע הקטע הבא: "אליהו משל מי, ר` אליעזר אמר משל בנימין, דכתיב (דברי הימים א ח) ויערשיה ואליה וזכרי בני ירוחם כל אלה בני בנימין, ר` נהוראי אמר משל גד היה, הה"ד (מלכים א יז) ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד. פעם אחת נחלקו רבותינו בדבר אלו אומרים משל גד ואלו אומרים משל בנימין בא ועמד לפניהם, א"ל רבותינו מה אתם נחלקים עלי אני מבני בניה של רחל אני.

ויש בביאור עניין זה אריכות בכתבי האריז"ל שידע בפרטי גלגולי הנשמות של כל אחד כקורא מתוך הספר, ועל פי סוד זה ביאר את כל הסתירות שיש בעניין אליהו. ואני מקצר ועולה מתוך דבריו בשער הגלגולים את העניין בקצרה. חז"ל במסכת ברכות אמרו כי אליהו מעופף את העולם בארבע עפיפות, ומה ענין ארבע עפיפות אלו לאליהו.

כאשר נולד פינחס, כתוב ואלעזר בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לו לאשה ותלד לו את פינחס, וארז"ל פוטיאל זה יוסף, שפטפט ביצרו, וזה יתרו שפטם עגלים לע"ז. וסוד הענין הוא, כי פינחס בעת שנולד, היה כלול משתי ניצוצות נשמות. ניצוץ אחד היה משורש נשמת יוסף הצדיק. וניצוץ שני, משרש נשמת יתרו. ובחי` ב` נשמות אלה, נקרא פנחס.

אח"כ כאשר מתו נדב ואביהוא במעשה הקטרת שחטאו בו, ואירע אח"כ ענין פינחס שהרג לזמרי, זכה שנכנסו בו בפינחס בשעה שקינא לה` בחינת נפשות נדב ואביהוא. והנה צריך שתדע, שהנשמה הבאה לאדם בעת שנולד, בסוד גלגול ממש, אע"פ שתהיה מורכבת ומעורבת משתי ניצוצות, כנזכר בענין פינחס, שהיה בו ניצוץ מיוסף וניצוץ מיתרו הכל נקרא נשמה אחת, ואינה צריכה לבחינה אחרת מקשרת שתחברם.

אבל הנשמה הבאה בסוד עיבור אחר שנולד האדם, כגון נפש נדב ואביהוא שנתעברו בפינחס, צריכה היא שתבוא עוד עמה ניצוץ נשמה אחרת חדשה, רוצה לומר שזאת תהיה פעם ראשונה שבאה לעולם, ולא תהיה ישנה ומגולגלת, וזו החדשה היא זאת שתחבר את הנפשות של נדב ואביהוא, הבאות בסוד עיבור להתעבר עם נפש פינחס, ולכן הוצרך להתעבר עוד בפינחס, נפש חדשה אחרת, והיא הנקראת בשם אליהו התשבי מתושבי גלעד, והוא משורש גד בן יעקב, והיא נשמה חדשה כנזכר, ובאה עתה בו, כדי לקשר ולחבר יחד את נפש נדב ואביהוא, עם נפש פינחס עצמו, שהיתה בו בגלגול גמור

מיום שנולד: ואמנם עוד צריכה נשמה אחרת חדשה גם כן, כדי לקשר ולחבר נשמה חדשה הנקראת אליהו התשבי, עם שאר הנשמות הישנות שהם נפש פינחס ונפש נדב ואביהוא [נשמה מקשרת בכדי לחבר את הנשמה המקשרת הנקראת אליהו הגלעדי המיועדת לקשר ולחבר את נפשות נדב ואביהוא עם השורשים של פינחס עצמו], ולכן הוצרך עוד לבא בפינחס נשמה אחרת חדשה, והיא הנקראת ג"כ אליהו משרש בנימין, הנזכר בדברי הימים, בפסוק ויערשיה וזכרי ואליהו בני ירוחם. וכמ"ש אליהו ז"ל בעצמו אל החכמים, מבני בניה של רחל אני. ונמצא, כי ארבע בחינות נכללו בפינחס, האחת, היא נפש פינחס עצמו כשנולד, שאע"פ שהיתה כלולה מב` טפין דיוסף ויתרו, נקראים נפש אחת. הב`, היא נפש נדב ואביהוא, כשבאה בסוד עיבור, וגם זו נפש אחת נקראת ולא שתים, כנודע מספר הזהר בפרשת אחרי מות דנדב ואביהוא תרי פלגי גופא הוו.

והשלישית, היא נפש הנקראת אליהו התשבי משרש גד. הרביעית, היא נפש הנקראת אליהו דשרש בנימין. וזהו סוד מה שאמרו חז"ל על עפיפות אליהו שהוא מעופף את העולם בארבע פריחות, והבן זה. והנה נפש נדב ואביהוא, נשלמו להיתקן במעמד קידוש ה` על הר הכרמל, כאשר נפלו כל העם על פניהם, ואמרו ה` הוא האלהים, ואז נמחל לנדב ואביהוא עוון שלהם, שקיצצו בנטיעות ופגמו בשכינה, ונתקן זה באמרם ה` הוא האלהים, ואחר שנתקנו, לא הוצרכו לעמוד שם ונסתלקו להם נדב ואביהוא. וכיון שהרגיש אליהו שנאבד ממנו מתנה זו, נתיירא מאיזבל, וברח להר חורב. וזה שנאמר [מלכים א יט ג] וירא וילך לו אל נפשו, ר"ל, לפי שלא היתה רק נפשו יחידית מפני כך נתיירא מן איזבל. וכשעלה בסערה השמים, החלק של אליהו התשבי שהוא משבט גד, נתעלה בשמים, ונשאר שם, ושוב לא ירד עוד, והחלק המכונה אליהו משבט בנימין הוא העולה ויורד תמיד לעשות ניסים אל הצדיקים, ולדבר עמהם.

ולהיות כי החכמים היו יודעים שאליהו היה כלול מארבע בחינות לא היו יודעים איזו בחינה מהם היא היורדת ועולה ומדבר עמהם, ונחלקו בסברותיהם, עד שבא אליהו בעצמו והודיע להם, רבותי מה אתם חלוקים עלי, מבני בניה של רחל אני, והודיעם כי זו הבחינה היא המדברת עמהם, ובחינה זו הנקראת אליהו דבנימין. עד כאן תמצית דברי האריז"ל בשער הגלגולים [הקדמה לב], ואכן זה די מסובך, אבל בקריאה פעם ופעמיים תוכל לעמוד על היקף הבניין כולו. בתקוה לשמיעת קול המבשר במהרה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה