הלכות ומנהגים

מה לעשות עם מציאות שלא חזרו לבעליהם?

  • ח' אלול התשע"ה
אא

שאלה

1. ברמה הכללית: מה עושים עם אבידות שמצאנו אך אף פעם לא מצאנו את בעליהם? (אני מכירה את הסיפור של רבי חנינה אבל אנחנו לא ברמה כזאת אז בתכלס) האם מותר בסופו של דבר להשתמש בזה? או לתרום? והאם משנה השווי של המציאה? ולפרטים ספציפית: הבן שלי אוהב למצוא דברים, להרים ולהביא הביתה. 2. פעם מצא כדור בחוץ הביא. שלחתי במייל השכונתי שנמצא כדור + תמונה. אך לא קיבלתי שום תשובה. האם מותר להשתמש בו? 3. הבן שלי מצא MP3 + אוזניות הכל תקין נראה כחדש. שלחתי אותו לשים הודעות בעברית + אנגלית. שמתי הודעה במייל השכונתי ואף אחד לא ענה שזה שלו. עבר כחודשיים מאז. מה עושים עם זה? האם לשמור לעד? האם לתרום? הגעתי למצב שאמתי לבני מעכשיו אני לא מרשה לו להרים ולהביא שום דבר שהוא מוצא הביתה כי אז אני תקועה עם זה ועם האחראיות בלי לדעת מה לעשות! אשמח לתשובה כללית + ספציפית לסעיף 3. תודה רבה רבה!

 

תשובה

שלום וברכה

ברמה הכללית אם האבידה הוא דבר המצוי לקנות בשוק/בחנות אז אם אחר הכרזה לא מצא את הבעלים יכול לשער כמה שוה האבידה ולרשום לעצמו את שוויה ולקבל על עצמו שכשיתוודע לו הבעלים של האבידה ישלם לו את שווי החפץ.

אם האבידה הוא חפץ אישי שאינו מצוי לקנות אסור להשתמש בו ואסור למכרו וחייב להניחו אצלו עד שיבוא אליהו

בדרך כלל כשרואים אבידה בשוק שאין יודעים מי הוא האובד ואין שם הבעלים רשום על החפץ. אז אם אין האבידה דבר יקר ערך שיש חשש גניבה או שבירה מוטב להניחו שם שיבוא בעליהם וימצאם במקום, ולא להגביהם לנסות למצוא הבעלים, שלפי המציאות בזמנינו בדרך כלל אם יגביהנו אז בעל האבידה לא ימצא אבידתו לעולם, משא"כ אם יניחנו שם מסתבר שבעל האבידה יבוא לחפשו שם.

על כן התשובה לשאלה 3 היא שמותר לך לשער כמה המחיר של הmp ולהשתמש בו ולהחזיר את הכסף לבעלים אם תיוודעי אי פעם בעתיד מי הם הבעלים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה