הלכות ומנהגים

נטילת ידיים רק מתי שאוכלים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב!*כיצד מתבצעת נטילת הידיים בדיוק*האם כאשר אני נוטל ידיים לצורך שטיפתם מלכלוך מה עלי לעשות*כאשר אני נוטל ידיים לצורך אכילה(לא לחם)איך עליי לעשות זאת*כאשר בשביל לחם מה עליי לעשות*האם יש מספר מוגבל לנטילות ידיים ביום או שאפשר כמה שרוצים*נתקלתי באדם דתי שאכל לחם מבלי לברך המוציא מפני שלא היה לו היכן לנטול ידיים אז הוא תפס את הלחם עם השקית מבלי לנגוע בלחם.*האם זה מתקבל הרי הלחם נכנס לגוף בסופו של דברומדוע אנו נוטלים עם הנטלן ולא פשוט שוטפים את ידינו רגילמה הענין של הנטלן

תשובה

שלום וברכה

נטילת ידים בבוקר מתבצעת לכתחילה מכלי ובדיעבד גם מהברז שלוש פעמים על כל יד, לסירוגין ימין שמאל ימין שמאל ימין שמאל. בנטילת ידים לאכילת לחם חובה ליטול ידיים מכלי כדוגמת הכהן המקדש ידי ורגליו מהכיור, פעמיים על כל צד רצוף - ימין ימין .

שמאל שמאל. באכילת שרא מאכלים אין ליטול ידים ואם ידיך מלוכלכות תשטפם בראוי. בשטיפה מליכלוך שוטפים כמו שרוצים. ואין לאכול עם שקית בשום אופן וזה לשון שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן קסג אסור לאכול בלא נטילה אפילו אם רוצה לכרוך ידיו במפה או אוכל בכף שאינו נוגע בפת גזירה שמא יגע.

ואפילו המהלך בדרך והגיע עת האוכל ולא מצא מים אם יודע שיש לפניו מים ברחוק ד` מילין צריך להמתין עד שיגיע לשם ואם יש מים לאחריו בפחות ממיל צריך לחזור לשם אע"פ שנחוץ לדרכו. אבל אם יש ברחוק מיל לאחריו ויותר מד` מילין לפניו יכרוך ידיו במפה ויאכל פתו או דבר שטיבולו במשקה או אוכל ע"י כף וכן אם הוא ספק אם ימצא מים בתוך ד` מילין. וכריכת היד הכוונה ככפפה ולא שקית על הלחם. שיעור ד` מילין בוא כ4 ק"מ. ואם יש באפשרות לקנות מים אסור גם כן לאכול ללא נטילה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה