חברה והשקפה

האם יש באמת בחירה? הרי יש עונש?

  • י"ט אב התשע"ה
אא

שאלה

נאמר שלאדם יש יכולת בחירה: אדם יכול לבחור לכעוס או שלא, לשנוא או לאהוב, להיות צדיק או רשע. אבל אסור לכעוס או לשנוא! אז היכן הבחירה כאן? בחירה אמיתית צריכה להיות בין שני אופציות שהתוצאות יהיו +- משתוות... זה כמו להגיד לבנאדם "אתה יכול לבחור ללכת ימינה או שמאלה, אם תפנה ימינה תגיע לבית ואם תפנה שמאלה לא תגיע לבית..." אין פה בחירה, כי ברור שאדם שלא מקיים רצון ה יקבל את עונשו.

תשובה

שלום וברכה

הקב"ה לא נתן לנו זכות לבחור, הקב"ה נתן לנו אפשרות ויכולת לבחור. הקב"ה מודיע לנו מיד שהבחירה חופשית וכל אחד יעשה מה שליבו חפץ, אבל הקב"ה מספר לנו שהתוצאות אינן שוות זה השומע לקול ה' זוכה להיות מחובר לחיים וזה העובר על רצונו מתחבר למוות וכך הדברים מבוארים בספר דברים פרק ל 

(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:
(טז) אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יז) וְאִם יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם:
(יח) הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:
(כ) לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם: 
 
כל מטרת הבחירה אינה שנהיה בחופש בעולם הזה אלא כדי שמכוח הבחירה בטוב נזכה לחיי העולם הבא בדין ולא בחסד אבל אין רצון ה' שנבחר חלילה ברע.
 
בהצלחה,
בנימין שמואלי

 

 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה