חברה והשקפה

שאלה על הגשמים בימינו

  • י"ט אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב , נאמר בתורה שחלק מהעונשים לעם ישראל הינם חוסר מים וידוע שכעת יש טכנולוגיה התפלה של מי ים וכביכול האדם (חס וחלילה) לא זקוק לעזרה משמיים בסוגייה זו, ויכול להיות שבעוד ועוד סוגיות עם הם תקדמות האדם , שאלתי היא מה עושים עם פסוק כזה שכביכול לא רלוונטי בקשר לגשמים. השאלה היא לא מכיוון כופר חס ושלום אלא מתוך עניין ללמוד

תשובה

שלום וברכה,
 
יכולת לשאול באותה מידה על עמים שיש להם כמויות אדירות של מי תהום. אולם כל הארץ זקוקה לגשם, אחרת לא יהיו בארץ בעלי חיים, וגם לא עצים ופירות וירקות, וכל הארץ תהיה שממה. כפי שאנו רואים במדבריות שרובן שוממות, ורק מעט צמחייה יש בה בגלל מיעוט הגשמים.
 
התהליך ההופך מי ים למים מתוקים הינו תהליך ארוך, הדורש אנרגיה רבה. ואין לבני אדם משאבים לייצר מים מתוקים בכמויות גדולות למיליוני אנשים.
עד עצם היום הזה, הגשמים הם המקור העיקרי לשתיית מים בכל הארצות, וגם בישראל. ולא נראה שעומד להיות שינוי קרוב בעניין הזה.
 
גם יש לזכור שה' הוא הנותן תבונה לבני אדם לייצר טכנולוגיה, והוא יתברך יצר את כל המשאבים והחוקים המאפשרים את הגילוי הטכנולוגי. אנו לא באמת "ממציאים" דברים חדשים, אלא מגלים את מה שה' הסתיר בעבורנו (קח לדוגמה את הטלפון החוטי, התגלה שניתן להעביר קול באמצעות חוט. אך מה היו מגלים אילו ה' לא היה יוצר חוקיות שכזו, שקול יכול לעבור דרך חוט? וכן גם לגבי גלי רדיו ולווין וכל דבר אחר - ה' יצר מלכתחילה את התנאים והחומרים שיאפשרו את ההתפתחות הטכנולוגית הזו. בלעדיו היינו נותרים חסרי כל).
ולפיכך, יכול ה' להחליט שבדור מסויים באחרית הימים תיפסק הגזירה והקללה, ובני האדם יזכו לשפע של מים ומזון וברכה שלא היו להם קודם לכן. הרי ה' נותן לבני האדם בינה ודעת, ומאפשר להם את הגילויים החדשניים בכל דור. והרעיון הזה מתאים מאוד לתהליך הגאולה, עליו אמרו חז"ל שיהיה שפע רב בעולם, אך השפלות המוסרית תביא ליוקר המחייה, עד בוא המשיח במהרה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה