חברה והשקפה

הקבלה ביהדות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני יהודי חילוני. כל הרקע העיוני שלי בנושאי דתינו הוא לימוד התנ"ך ב-12 שנות הלימוד של בי"ס עממי ותיכון חילוניים (אם כי בתקופה שהלימודים בישראל היו יותר רציניים). לאחר שלאחרונה נסיתי לרדת לשרשם של הזרמים השונים ביהדות (לקראת כונתי להתקרב ליהדות הדתית), נמסר לי שהזרם הליטאי מתנגד בחריפות לקבלה וכי בעבר אף לבשה התנגדות זו צורה אלימה. אני מבקש לדעת האם זה נכון ואם כן, מה הרקע להתנגדות זו. וכן, מהי עמדת הזרם הליטאי כלפי הקבלה היום אם חל שנוי. תודה מראש, דוד

תשובה

חס ושלום אין להאשמה גורפת כזו שום בסיס, המון ספרים בקבלה נתחברו על ידי גאוני ליטא, רבינו הגאון מוילנא הוא מענקי הקבלה, ומהיושבים ראשונה בחכמת האמת, וכך גם תלמידיו חיברו כולם ספרים בסודות הקבלה, ועד האחרון הגאון רבי שלמה אלישיב בעל הלשם [סבו של מרן הרב אלישיב שליט"א מנהיג העולם הליטאי] שחיבר ויסד הרבה ספרים בחכמת הקבלה. ההתנגדות היתה למייסדי החסידות שהנהיגו הרבה מנהגים על פי הקבלה, ולשם כך שינו את הנוסח שהיה נהוג מקודם, ועברו להתפלל בנוסח האר"י ז"ל, על כך הם התנגדו, כמו גם לעסוק בקבלה באופן פומבי.

היו מחלוקות בכמה מיסודות הקבלה, אבל זה כבר במסגרת מחלוקות הרגילות שהיו תמיד בבית המדרש, ואין ולא תהיה ערעור על חכמת הקבלה המכונה חכמת האמת, בין כל שכבות הציבור הירא את הקב"ה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה