חברה והשקפה

בחירת עם ישראל כעם ה`

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. אומרים שזרע אברהם, אבי האומה, נבחר ע"י הקב"ה להיות לעמו ואור לגויים. יש שאומרים שזה בגלל מעשיו של אברהם שעבד את ה` בזמן שכל האנושות עבדה ע"ז ויש אומרים שזה בגלל תכונה אלוקית הטבועה בגנים של אברהם, שגם לולא מעשיו הקב"ה היה בוחר בו. השאלה הנשאלת היא- אם הבחירה הייתה בעקבות מעשים, הרי שהיא גם תתבטל בעקבות מעשים, כמו שאינה הועברה לישמעאל על אף היותו בנו של אברהם בגלל מעשיו הרעים ("מצחק" רשי:ע"ז או ג"ע או ש"ד). כך גם כשעמ"י חטאו הבחירה הייתה צריכה להילקח מהם ולעבור רק לצדיקים. לעומת זאת אם הבחירה הוא בגלל תכונה אלוקית, איך אפשר לבחור אדם ולהגביה את זרעו מכלל האנושות בגלל משהו שכלל לא תלוי בו ויותר מזו, אם זה נמצא בגנים מדוע זה עבר ליצחק ולא לישמעאל, ליעקב ולא לעשיו ולמה זה עבר לכל בניו של יעקב אע"פ שחלקם חטאו, והם התעללו ביוסף 2.הקב"ה אומר לאברהם- "לזרעך אתן את הארץ הזאת" מדוע אם כך נחשבת א"י של עמ"י ולא של הישמעאלים שגם הם מזרע אברהם 3. יעקב לקח מעשיו את הבכורה ורימה את אביו כשאמר שהוא עשיו וקיבל את הברכות. האם כל הבחירה בזרע יעקב מבוססת על תרמית של בן באביו 4. הרב זמיר כהן אמר באחת מהרצאותיו שהתורה הייתה צריכה להינתן מיד לאחר בריאת האדם, אבל האדם חטא, ואח"כ יצאו ממנו "ניצוצות" (נשמות ללא גוף) בדרך טומאה וניצוצות אלה צריכים לכפר על עוונותיהם והם חזרו בגלגולים כמה פעמים וגם ביציאת מצרים ששם כיפרו לגמרי וקיבלו את התורה. השאלה הנשאלת היא מדוע רק עמ"י קיבל את התורה אם היא הייתה צריכה להינתן מיד לאחר בריאת האדם, כלומר לכלל האנושות מדוע התורה, שמרוממת את חייו של האדם לגבהים רוחניים ונותנת להם משמעות צריכה להינתן רק למיעוט מתוך כלל האנושות 5. שאלה שנגררת מהשאלה הזו היא איך יתכן שאומרים שכשיבוא משיח, כל המצוות תתבטלנה ולא יהיו חגים וכו` אם התורה מורה על ציור שכלי אלוקי שמורה לנו איך עלינו לנהוג בעוה"ז אע"פ שהשאלה ארוכה כתבתי אותה ממש בתמצות לעומת מה שמציק לי. הייתי שמחה לקבל תשובה כי זה ממש חשוב לי ואין לי למי לפנות בשאלות כאלה. אני שומעת המון הרצאות מהידברות ומאוד נהנית, אבל כל הרצאה רק מגבירה לי את השאלות.

תשובה

שלום וברכה

ראשית אקדים שלא "אומרים" שה` בחר בנו מכל העמים אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו בחר בבני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים וכמבואר בתורה בפרשת יתרו (1) ספר שמות פרק יט (ג) וּמשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהֹוָה מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: (ד) אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי: (ה) וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: (ו) וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

וכן פרשת ראה (א) בָּנִים אַתֶּם לַיקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם ועוד בפרשת כי תבוא (טז) הַיּוֹם הַזֶּה יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (יז) אֶת יְקֹוָק הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ: (יח) וַיקֹוָק הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו:

(יט) וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר: ס כך שברור שבורא עולם בחר בנו לעם סגולה ובכך אין כל ספק, בין אם נבין את הסיבה ובין אם לא נבין את הסיבה. {ההסבר בהמשך} עניין נתינת ארץ ישראל לעם ישראל דווקא גם כן מבואר בתורה פרשת וארא ה) וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי:

(ו) לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְקֹוָק וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: (ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: (ח) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְקֹוָק: כאן מוזכר שה` בוחר בנו מכל העמים וייתן לנו את הארץ המובטחת לאברהם יצחק ויעקוב,

ולכן אם בורא עולם המבטיח את הארץ אומר שהוא התכוון לתת את זה לנו בני ישראל , וככתוב אשר נשבעתי לאברהם ואח"כ ליצחק ואח"כ ליעקוב, אין לנו כל ספק שאכן כך הייתה הכוונה, והדברים מבוארים בהרבה פסוקים בתורה שהארץ היא שלנו ומבואר ברש"י בכמה מקומות שלא לכל זרעו של אברהם תינתן הארץ אלא לחלק ממנו וכן ליצחק ובברית בין הבתרים ה` מבטיח לאברהם שאת זרעך אשים במצרים ולאחר מכן אשיב אותם לארץ וברור שאלו שהיו במצרים הם יזכו לארץ ישראל, והם בני ישראל, ואנו רואים בפסוקים שאברהם גירש את ישמעאל מעל פניו ורק יצחק נשאר עימו, כך שאין ספק שבי ישמעאל אינם קשורים בשום מקום לארץ הזאת.

ועתה אבאר את עומק עניין בחירת ה` באברהם ובעם ישראל. בעת חטאו של אדם הראשון ובמשך ה130 שנה שלאחר מכן חטא אדם הראשון בחטאים אשר גרמו שהשורש הנשמות הקדושות יצאו ממנו ונבלעו בתוך הטומאה, ויש לך לדעת שיש שני שורשי נשמות שורש אחד מנשמות אשר שורשם מעולם האצילות מתחת כסא הכבוד והם הנשמות הקדושות אשר הם מיועדים מעת בריאת העולם למלאות את התפקיד של עבודת ה` ועשיית נחת רוח איליו ושורש אחר שנשמותיהם מעולם הבריאה התחתון והם לא היו מיועדים מתחילת בריאתם כלל לתקן את העולם ע"י מעשיהם.

ובעת חטא אדם הראשון נפלו מנשמות הקדושה אל תוך הטומאה ונתערבו ביניהם, ורצה ה` לבחור לו את האדם אשר ממנו תוצאות חיים והוא יפעל במעשיו להחזיר את הנשמות האלו אל הקדושה ולבנות ממנו מחדש את זרע הקודש ואת שורש נשמות הקדושה והם יעשו את הכול למען החזיר את העולם לתיקונו ע"י המצוות אשר יעשו ובכך יתוקן העולם.

ובחר ה` באברהם עקב מסירות נפשו לה` ועקב מעלתו הרבה שממנו יתחיל שורש הקדושה וממנו יצאו תוצאות חיים שכל נשמות הקודש יהיו מזרעו, ובהמשך בחר ביצחק וביעקוב אשר גם הם מסרו את נפשם למען שמו והמשיכו בדרך הטובה והם כבר היו מהנשמות השייכות לשורש נשמות הקדושה להבדיל מישמעאל ועשיו אשר שייכים לנשמות הטומאה, ויש לך לדעת את אשר כתבו המקובלים שרוב נשמות הקדושה היו במצרים ומשם היו צריכים להוציאם ולהביאם אל הקדושה ולכן בבחירת אברהם לזכות להוציא ממנו זרע קודש, הודיע לו ה` שזרעו ייאלץ לרדת למצריים ולהוציא את הנשמות הקדושות משם, ולכן שבעים הנפש ירדו למצרים להוציא את נשמות ישראל מהטומאה אל הקדושה, וזה עניין גלות מצרים, לאחר שנסתיימה הגלות ויצאו בני ישראל ממצרים, עם ישראל קיבל את ההוראות לתיקון העולם ואלו המצוות אשר קיבלנו ואשר יעשה האדם וחי בהם וכשנזכה לקיום המצות כולם נזכה לתיקון השלם ולביאת המשיח ולחיי העולם הבא.

ומובן שאין אפשרות שה` ימיר את עמו בעם אחר ששורש נשמותינו הוא שורש אחר מנשמות הגויים, והבחירה באברהם הייתה להוציא ממנו את שורש הקדושה הזה, אבל לאחר ששורש הקדושה נפרד לעם מיוחד אין כל טעם להוציא את הנשמות האלו מעם אחר, הנשמה היא אותה נשמה, ולא תהיה כל תועלת מהחלפת האומה, וכמובן. וכבר ברור לך שאין הסיבה בבחירת יעקוב עקב גניבה כל שהוא אלא שנשמתו היתה מהקדושה ולהיפך נשמת עשיו ששורשה מהשורש האחר שורש הקליפה.

וברור שאין ה` מתפעל מרמאויות למיניהם ומשנה את החלטתו ורצונו עקב רמאות כלשהוא, ולא אאריך כעת בעניין הברכות אך כמבואר בדברי חכמים הייתה לרבקה נבואה לשלוח את יעקוב לקחת את הברכות ברמאות מיצחק, ולא נאריך כעת בהסברים בהכרח הדבר שיהיו הברכות ברמאות כפי המבואר בדברי המפרשים אך ברור שהדבר היה על פי ה`.

אילו אדם הראשון לא היה חוטא היה מיד התיקון השלם והיינו זוכים לקבל את התורה מיד, אבל כמובן שלא כל צאצאיו של אדם הראשון היו בדרגה שווה, אל היה מופרד חלק שהיו משורש העליון והחלק השני משורש השני, אין בכך כל בעיה שה` ברא דרגות בעולמו ולכל אחד יש את תפקידו, ווכמו שבלי להשוות אבל לעמן המשל אין לחתול שום קושיא למה הוא לא כלב אופרה, כל אחד נברא מאפס ואין לתפקיד מסוים כרצון ה` ולפי תפקיד מסיים אשר ניתן לו, וישנם שרים מלכים ופשוטי העם וכך צריך להיות, ואין כולם שווים.

בימות המשיח התורה לא תתבטל וכמבואר ברמב"ם ורק לעולם הבא שנעלה רובד נוסף ונהיה עליונים יותר יקבלו המצות משמעות עליונה יותר ונעשה אאת המצות בצורה רוחנית יותר, וכידוע שלתורה הקדושה ישנם רבדים עליונים יותר בסוד ההאצלה מעולם האצילות עד לעולם הגשמי ולמצות המעשיות הנחוצים לעולמינו אנו ולעתיד נזכה לקיים את המצות בצורה רוחנית יותר. בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה