שו"ת פורים

ימי פורים ליהודים יחדיו בארבעה עשר ובחמשה עשר לירח אדר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראו כי שני הימים האלה מוזכרים יחדיו וכי הארבעה עשר לירח אדר אשר היו עושים אותו בימים ההם [בלבד] בערי הפרזים נוסף לערי המוקפים בחמשה עשר לירח אדר אך בימינו היום שני הימים האלה יחדיו ככתוב במגילה לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה קִיְּמוּ וְקִבְּלֻ {וְקִבְּלוּ} הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם וְעַל זַרְעָם וְעַל כָּל הַנִּלְוִים עֲלֵיהֶם וְלֹא יַעֲבוֹר לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת שְׁנֵי הַיָּמִים הָאֵלֶּה כִּכְתָבָם וְכִזְמַנָּם בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה ספר תהילים פרק קלג (א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד: ולכן אשאלכם למה תמנעו טוב הן לא נעים להפריד בין היהודים בין איש לרעהו כאשר אחד מחוץ לחומה והשני בתוך החומה כי אם אני בתוך החומה ואעשה פורים בחמשה עשר לאדר וביום הזה ככתוב במגילה אשלח מנות לרעי מחוץ לחומה האם עשיתי לו חג שמח הלא מבחינתכם הוא כבר אחרי החג כי עשה פורים בארבעה עשר אשר קראתם לו פורים דפרזים לכן איך עלה בדעתכם להפריד את הימים של פורים בין איש יהודי בתוך החומה לבין איש יהודי מחוץ לחומה

תשובה

שלום וברכה

ימי הפורים נוהגים בישראל קרוב ל-2400 שנים, מאז שתקנו לנו אנשי כנסת הגדולה את חג הפורים כחובה. אותם אנשי כנסת הגדולה, שביניהם היה גם מרדכי הצדיק, תקנו ברוח קודשם שלתושבי העיירות המוקפות חומה תידחה הפורים למועד מאוחר יותר, לזכר כי בשושן הבירה שהיתה מוקפת חומה אז לא נחו מהאוייבים אלא ביום טו לחודש אדר, כתוצאה מההרשאה המלכותית המיוחדת שקיבלה אסתר מהלך לעשות בשושן גם ביום יד את מה שעשו בכל הממלכה ביום יג.

לזכר נס מיוחד, שכתוצאה מכך חוגגים בשושן את הפורים רק ביום הט"ו ראו חכמים ברוח קודשם שיש לחלק מעם ישראל להצטרף אליהם ולחגוג את הפורים במועד המאוחר יותר. ולכן צירפו לשושן המוקפת חומה גם את כל העיירות המוקפות חומה. יש מוסיפים, כי זה היה המצב בכל העיירות המוקפות חומה שלא נחו מהמלחמה אלא ביום ט"ו, כי הדין הוא שאין להניח מתים ללא קבורה בתוך עיר מוקפת חומה, ולפיכך בשנת הנס היו עסוקים בעיירות שלהן חומה בקבורת ההרוגים, ולא התפנו לעשות חג רק ביום הט"ו.

וימי הפורים נקבעו ביום שבו נחו מהאויבים כל אחד במקומו. בין כך, משלוח מנות שולחים בדרך כלל לבן אותו עיר, כך היה על כל פנים לפני שהעולם נהיה כפר גלובאלי קטן. כמו בכל ספרי הקודש, פסוקי המגילה מתפרשים רק כפי שנמסרה פירושם במסכת מגילה שנתחברה על ידי אותם חכמים שכתבו את המגילה, אין לנו אפשרות לפרש את פסוקי המגילה בהבנה עצמית. ברשותך אעיר, שנוסח כתיבתך -בהתקפה על חז"ל- נותן מקום לטעות שאתה משתייך לעדה קראית או אפיקורסית, ה` ישמור, כדאי לשפר את נוסח הכתיבה, כדי שלא יטעו בך, וישחדו אותך במה שאינו נכון.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פוריםאסתר המלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה