שאל את הרב - כללי

אלו ואלו דברי אלהים חיים

  • ה' אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב איך מבינים את הענין של מחלוקת בין החכמים אם המוסג של אלו ואלו דברי אלוקים חיים ושאף אחד לא טועה ב)למה המסורת של המנהגים לא מנעה את המחלוקת בין החכמים למשל עד רשי איזה תפילין היו משתמשים של רשי או של רת ואם היה מסורת אין סיבה להמציא דברים חדשים

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
א. הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. שים לב שלא תמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. אנא ראה כאן את ההסבר המלא:
http://www.hidabroot.org/he/article/82826
 
ב. המחלוקות אינם בעיקרים, אלא בפרטים, כי ה' יתברך נתן אפשרות לפרש שני פירושים, כדי שיקיימו את התורה במספר אופנים. וזה מה שאמרו חז"ל, שיש שבעים פנים לתורה. אך ודאי שאין מחלוקת על עיקרים, וראה שמעולם לא נפלה מחלוקת בצבע התפילין או צורתן, וגם לא לגבי הפרשיות שכותבים בהן. המחלוקת בין רש"י לרבנו תם היתה רק בסידור של שתי פרשיות בתוך התפילין. עד אז היו משתמשים רק בתפילין של רש"י, אולם רבנו תם שהיה נכדו של רש"י, סבר שלפני אלפי שנים היה מנהג אחר, והביא לכך מקורות משלו. במערות בר-כוכבא נמצאו תפילין גם כפי רש"י וגם כפי רבינו תם, ולכן נראה שהיו בעבר שני מנהגים בתפילין, כי התורה נתנה את שתי האפשרויות מתחילה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה