נשים

גרביים ונעלים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, האם זה הלכה ללכת אם גרביים אם אני הולכת עם חצאית שעוברת את הברך כמו שצריך (כמה סנטימטרים אחרי) אז האם בכל זאת אני חייבת גרביים ולגבי נעליים, האם זאת בעייה שאני הולכת עם נעליים פתוחות בקיץ

תשובה

שלום וברכה

שוק באשה ערווה, וכל דבר שנקרא ערווה, חייבים לכסותו.

נחלקו הפוסקים האם השוק הוא רק החלק העליון של הרגל, או גם מהברך ולמטה, רוב הפוסקים סבורים, שהחלק התחתון של הרגל חייב בכיסוי, כערווה. ויש האומרים שאין זה חלק מהשוק, ואין זה בגדר ערווה. אך ישנו דין נוסף שכל שדרך האשה לכסותו, אסורה ללכת ללא כיסוי, - טפח מגולה באשה ערווה, ואף אם נפסוק שאין השוק אלא מהברך ולמעלה, אך מאחר והמנהג היה פשוט שהיו הולכות כל בנות ישראל ברגליים מכוסות, אין לגלותו, ואף שעכשיו הפרוצות הולכות ברגליים מגולות, אין בכך משום שינוי המנהג, כן כתבו הפוסקים. לכן מורים כל הרבנם היראים, ללכת עם גרביים, ובהם הגר"ע יוסף, הגר"ש ואזנאר, ועוד.

יש המקילים בכך וסבורים לקולא בשני העניינים, ולדעתם במקומות שאין נוהגים ללכת בגרבים רשאית האשה ללכת לא גרבים, ויש לנהוג כדיעה הראשונה.

מהקרסוליים ולמטה אין בהם משום ערווה, והדבר תלוי במנהגי המקומות אם רגילים ללכת כך או לא, וע"כ אין איסור ללכת עם חצאית מקסי, עם אצבעות מגולות, כשאין מתגלה מהקרסול ולמעלה, ויש המקפידים ללכת תמיד ברגליים מכוסות לגמרי.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גרבייםצניעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה