אמונה

למה מודים על יציאת מצרים?

  • כ"ט תמוז התשע"ה
אא

שאלה

ה' הכניס אותנו למצרים בשביל שנהיה לו לעם ולכן הוציא אותנו למה מודים על זה ובכלל מה הענין של ההודאה לה' על הישועות שהוא עושה הוא גם הגורם שלהם?

תשובה

שלום וברכה

הדברים מבוארים היטיב בדברי המקובלים שעם ישראל לא ירדו למצרים עם יעקב אבינו אלא שבעצם כל נשמות ישראל היו שבויים בקליפת מצרים מכוח חטאו של אדם הראשון והקב"ה שלח את יעקב אבינו ושבעים יוצאי חלציו להוציא אותנו משם ועל כן בוודאי עלינו להודות לבורא שגמל לנו טוב והוציא אותנו מהקליפות שאנחנו נפלנו לשם מכוח החטא.

ואעתיק את תמצית דברי האור החיים הקדוש בראשית מו' ג'  

אקדים אמרי קדוש הוא הרשב"י (ליקוטי תורה מקץ) ואנשי סודו, שאמרו כי טעם הגליות הוא לברר חלקי הקדושה המפוזרים בענפי הקליפה, וכי במצרים להיותה מלאה גלולים ושם תוקף הטומאה, שם היא שביית חלקי הקדושה הרבים והעצומים, כי לערך גודל הטומאה, יהיה בקרבה חלקי הקדושה, וזה היה מיום שחטא אדם הראשון שלטה שפחה רעה בניצוצי הקדושה

והוסיפו לומר ז"ל (שם וישב) כי עם היוצא מארץ מצרים העומד על הר סיני הוא העם שהיה שבוי בתוך קליפת מצרים ואליו אמר משה נביא ה' ומי גוי גדול וגו' (דברים ד ח):

וזה הטעם שמסכים ה' על ישיבת יעקב במצרים הוא לסיבת גוי גדול אשר הוא אבוד שם בקליפת מצרים, וצריך הוא להוציאו משם, וזולת ירידת יעקב אין תקוה לזה כי בעוצם קדושתו ישאב כל ענפי הקדושה אשר שם, מה שאין זולתו יכול עשוהו:

ולזה תמצא שאמרו ז"ל שלא מת יעקב אבינו עד שראה ס' רבוא יוצאי חלציו ואותם ס' רבוא נתענו שם אחר כך, ונצרפו בכור הברזל (מ"א ח נא) בעוני מצרים ויצאו מזוקקים,

ועוד כתבו בספרי המקובלים   בסוד אותם נשמות וז"ל השם משמואל

ונראה דהנה ידוע שישראל במצרים היו נשמות גבוהות מאד אשר ירדו למטה בקליפות באותן ק"ל שנה של אדה"ר ונתגלגלו בדור המבול ובדור הפלגה אך שם הוסיפו לחטוא ונתמרקו בגלות מצרים כמבואר בכתבי האריז"ל עכ"ל.

ובזה ביארו המקובלים את הסיבה שהטביעו את ילדי ישראל במצרים ביאור והיא היה לתיקון חטא דור המבול וכן הכניסו אותם לבנין לתיקון חטא דור הפלגה ולאחר מכן זכו להיתקן לגמרי.

ובתוספת ביאור הדור הראשון שהתחילו את השיעבוד הם גם הדור השני והדור השלישי שחזרו ונתגלגלו בגלגולים שונים עד שזכו להיטהר ולהיות ראויים לקבל את התורה.

כפי שהבאתי את דברי קדשו של רבינו האור החיים הקדוש בני אברהם יצחק ויעקב לא הוציאו ניצוצות של אדם הראשון אלא יעקב ובניו הוציאו את נשמות בני ישראל שהם עצמם היו שרויים בתוך הקליפה עקב חטאו של אדם הראשון אני ואתה נפלנו בחטא אדם הראשון תוך עומק הקליפות והקב"ה ברחמיו ובחסדיו הוציא אותנו ממצרים על ידי שליחת יעקב ובניו למצרים שהיה ראשית הבירור ובהמשך על ידי עבודת חומר ולבנים הזדככנו ונתקדשנו ונפרדנו מהקליפה באופן בהיינו ראויים לקבל את התורה ומעתה כמה עלינו להודות לבורא שלא השאיר אותנו בשבי הקליפה אלא הוציאנו ממצרים.

והנה עוד מדברי האור החיים הקדוש שמבארים את הדבר אור החיים פרשת קדושים :  כאזרח מכם וגו' כאן גילה ה' סודו שכל נפשות עם קדושו היו טבועים במצרים בתוך האומות והוא מה שאמר כאזרח מכם וגו' ואם תאמר איך ישוה זרע מריעים שאבותיו גוים לאזרח שאבותיו ידידי ה' לזה אמר כי גרים הייתם בארץ מצרים פירוש נפשותם היו מעורבים תוך קליפות מצריםועיין מה שפירשתי בפרשת יתרו כ' ב' בפסוק אנכי ה' וגו' אשר הוצאתיך מארץ מצרים וגו' וכמו כן גר זה היתה נפשו תוך הקליפות ועכשיו זרחה בעולם וחזרה לשורשה וכפי זה ישנו לנתינת טעם לשבח כי גרים וגו' שאם על גרות הגופות אין הטעם נכון כי ישתנה גר הבא מן האומות שלא יהיה נאהב לצד ההבדל שישנו בשינוי המשפחות כי לא ככל משפחות הגוים בית ישראל.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה