שאל את הרב - כללי

שאלהןןן

  • י"ח תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום, הייתי בהפרשת חלה לפני ראש השנה האחרון ובסוף הערב המנחה הציעה לעשות הו"ק לזיווג. עשיתי הו"ק וקיבלתי טלית. אכן בורא עולם זימן לי זיווג ועמדנו להתחן חודש שעבר אך הכל בוטל. האם מותר לי לבטל את ההו"ק ? חשוב לציין כי אני תורמת במקביל לעוד מספר ארגונים. מירית

תשובה

לכבוד השואלת, 

בדרך כלל כאשר אדם מקבל על עצמו מצוה כדי להוושע, הכונה בדבר שיעשה את המצוה מפני שהוא מצוה, ולאו דוקא רק כדי לקבל את מה שהוא צריך. כי הרבה פעמים לא רואים האיך שמגיע הישועה, אבל הישועה כבר כן צומחת ורק מתגלית לאחר מכן.

למשל, ידוע מן הבעל שם טוב ז"ל שיש מציאות של זיווגים שקריים המתקרבים לחיתון ואח"כ מתבטלים; וצריך האדם הרבה פעמים  לעבור קודם את הזיווגים השקריים עד שיזכה לזיווגו האמיתי. ונמצא שכל זיווג מביאו יותר קרוב לזיווגו האמיתי.

אבל אם הדבר יות ר מדאי קשה מבחינה כספית, אין חיוב הלכתי להמשיך - אלא אם כן בשעה שקבלת על עצמך, התחייבת לתת לאיזה מספר פעמים או לתקופה מסוימת, שאז חייבים לסיים כדין נדר.

גם חשוב לך לדעת , שלפעמים ישועה אינה מגיעה, לא מפני שחסר לו בהשתדלות או בתפילות, אלא מפני שהאדם מצפה אליה. למדנו את זה מגמרא בברכות (לב:), שאם האדם אינו מסיח דעתו מן התוצאה המקווה, רק תמיד ממתין לראות אם היא עומדת להגיע, זה בעצמו דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם כבר הסכימו בשמים שהוא ראוי לקבל את אותה תוצאה. 

לכן כדאי לך לשים את מחשבתך לתוך איזשהו פרויקט שיתפוס את מחשבותיך ורגשותך,  או לעזור לאנשים בארגון חסד וכדו' באופן שתסיחי דעת מן ענין הזיווג. כי דוקא אז הישועה יכולה להגיע בעזרת השם -כשלא מצפים לה - וכמו שאומרת הגמרא (סנהדרין צז.): "משיח (היינו בחינת הגאולה, בין של צבור ובין של יחיד), אינה באה אלא בהיסח הדעת".

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה