תורה ומדע

מרחק הרקיע מן הארץ

  • ד' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

1. נאמר שגיל ההעולם על פי המדע כ 14 מליארד שנה ובתורה העולם קיים רק 5775 אבל בעקבות מה שנאמר במסכת ראש השנה העולם נברא בצביונו כלומר נברא בבגרותו כמו שאדם וחווה נבראו בוגרים וכן עצים שיש בהם פרי כלומר מבוגרים .. ובגלל זה המדע טוען שכדור הארץ הוא מבוגר יותר ולא בן 5775 אך עדיין אם אכן כל הבריאה נבראה בבגרותה מדוע יש כוכבים שהם צעירים כלומר בני מיליון שנה על פי המדע שהם הופכים להיות כוכב והם ממש צעירים ? והרי מצינו שיש דבר שלא נברא בבגרותו והוא קיים מיליון שנה באמת .. שאלה שנייה נאמר במסכת חגיגה שיש 7 רקיעים וכל רקיע 500 שנות הליכה וכן כל עובי 500 שנות הליכה ..ונאמר שהלבנה והחמה והכוכבים כולם ברקיע השני ..מדדתי את המרחק של 500 שנות הליכה כפול כל העובי וכל הרקיעים ועדיין המרחק ממש קטן ביחס ליקום שיש מבו מלא כוכבים ..החישוב אפילו לא יצא ממערכת השמש שלנו לא הגעתי אפילו לנפטון .. אבל אך נאמר שכולם ברקיע השני כל הכוכבים ..

תשובה

שלום וברכה,
 
1. כל הכוכבים הקיימים הם "מבוגרים", כלומר כבר שרירים וקיימים. ומה שקובעים שהם בני מיליוני שנים או רק מיליון שנה הוא על סמך השערה בלבד, שהרי לא ניתן לצלם כוכבים מקרוב.
לפי הפירוש שראית, הקב"ה יצר את היקום על כל מצביו, ומכיוון שכוכבים נוצרים מסופרנובות, אז נבראו גם כוכבים קטנים ו"צעירים" וגם כוכבים גדולים ו"מבוגרים".
 
2. רקיע בלשון התלמוד הוא אטמוספירה, ולפיכך מה שציינו חז"ל הוא המרחק שבין הארץ עד מחוץ לאטמוספירה. ומה שכתבו שנמצא ברקיע, הכוונה אור הכוכבים שנמצא באטמוספירה שלנו (כך לדוגמה, אילו השמש היתה נעלמת לפתע מן החלל, עדיין היינו ממשיכים לראות אותה בשמים שלנו במשך 8 דקות שלמות ללא שינוי, וזאת מכיוון שלוקח לאור השמש כשמונה דקות להגיע עד לאטמוספירה שלנו).
 
ראה בבקשה גם תשובה זו:

http://www.hidabroot.org/article/75298

 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה