תורה ומדע

חלל

  • ב' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב.. כידוע בספר המהפך אחד הבאתם את קטעי הגמרא ממסכת ברכות על מספר הכוכבים ביקום וכן בהמשך המסכת על מערכת כימה וכן במקום אחר מופיע שגם זמן משך החודש התורה ידעה במסכת ראש השנה ..וכן בעוד מקומות על אודות האסטרנומיה אבל ! במסכת שבת מבוא שיש 7 גלגלים כלומר כוכבי לכת וכן הרמבם מביא שיש 9 גלגלים ומתוכם 7 כוכבי לכת .. והם ארץ חמה לבנה כוכב נוגה מאדים צדק ושבתאי ..ואם התלמוד הביא לנו את כל הכוכבים שביקום ומנה כמה יש גם במערכת כימה אז מדוע שהיא מונה את כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו היא החסירה את נפטון אוראנוס שכן הינם גדולים יותר מאיתנו ממאדים מנוגה מכוכב וכו ! תודה ..

תשובה

שלום וברכה,
 
התצפיות הראשונות על נפטון ואורנוס נעשו בטלסקופ רק במאה ה-16, וגם אז לא זיהו אותם בתור כוכבי לכת. רק במאה ה-18 התייחסו אליהם ככוכבי לכת. הם אינם נראים לעין כלל, אלא רק עם ציוד משוכלל.
 
חז"ל תיארו במאמר זה רק את הכוכבים הנגלים במערכת השמש שלנו, כלומר עסקו ביקום הנצפה. וזאת בשונה ממאמרם על מספר הכוכבים - שעוסק במהותו בכל הכוכבים הנסתרים מן העין (גם כוכבי כימה שהזכירה הגמרא היא הכוכבים הנסתרים מן העין, שהרי עינינו רואות כוכבים בודדים בכימה).
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה