שאל את הרב - כללי

עקדת יצחק.

  • א' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב. בעקדת יצחק אנו רואים שבראשונה בחר הקדוש ברוך הוא לדבר ישירות עם אברהם ומבקש ממנו לעקוד את יצחק. ואילו בשנית כאשר ביטל את בקשתו לעקוד את יצחק שלח מלאך שיאמר לאברהם לא לשלוח את ידו אל הנער. השאלה היא מדוע לא דיבר הקדוש ברוך הוא ישירות גם כשביקש לעקוד את יצחק וגם כשמבטל את בקשתו ומברך את אברהם על המסירות נפש.?

תשובה

לכבוד השואל, 

 

שאלה זו בעצם נזכרת  במדרש (פסיקתא רבתי מ') שכך אמר אברהם אבינו למלאך:

"ויאמר: 'אל תשלח ידך אל הנער', אמר לו: מי אתה? אמר לו: מלאך, אמר לו: כשאמר לי 'קח נא את בנך' הקב"ה בעצמו אמר לי, ועכשיו אם הוא מבקש, הוא יאמר לי. מיד 'ויקרא מלאך ה' אל אברהם שנית', שלא רצה לקבל מן הראשון. 

באותה שעה אמר אברהם לפני הקב"ה: רבון העולמים אדם מנסה לחברו שאינו יודע מה בלבו, אבל אתה שאתה יודע מה הלבבות והכליות יועצות אתה צריך לעשות בי כן? אמר לו: 'כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה', מיד פתח הקב"ה את הרקיע ואת הערפל 'ויאמר בי נשבעתי נאם ה'.

אמר לו: אתה נשבעת, ואני נשבעתי שלא ארד מן המזבח עד שאומר כל מה שאני צריך, אמר לו: אמור!, לא כך אמרת לי: ספור 'הכוכבים אם תוכל לספור אותם כה יהיה זרעך'? אמר לו: הן, אמר לו: ממי? אמר לו: מיצחק, אמר לו: כשם שהיה בלבי מה להשיבך ולומר לך אתמול אמרת לי 'כי ביצחק יקרא לך זרע', עכשיו אתה אומר לי העלהו 'שם לעולה', וכבשתי את יצרי ולא השבתיך, כך כשיהיו בניו של יצחק חוטאין ונכנסין לצרה תהא נזכר להן עקדתו של יצחק." 

ומשמע מנדברי המדרש, שלכן הגיע המלאך השני ודיבר בלשון "בי נשבעתי" - כביכול בשם הקב"ה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה