שאל את הרב - כללי

האם יכול להיות שדוד חטא עם בת שבע

  • כ"ב סיון התשע"ה
אא

שאלה

הגמ' בכתובות דף ט. שואלת מדוע באותו מעשה לא נאסרה ומתרצת תירוץ ראשון שזה היה באונס כלומר שדוד אנס ולכן היה מותר על פי תוס' ביבמות לה. ד"ה ואע"פ שמפרש שכל זמן שהאישה אינה נאסרת על בעלה, אינה נאסרת על הבועל, ומכיון שבת שבע נאנסה אינה נאסרה על בעלה, ומשום כך לדוד היה מותר להתחתן איתה לאחר מות אוריה. לפי התירוץ הזה יכול להיות שדוד חטא ואיך זה מסתדר עם הגמ' שאומרת "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה" ? וודאי שאסור לומר על דוד שחטא וכל השאלה היא כדי להבין את דברי הגמ'. תודה

תשובה

לכבוד השואל,

 

לפי שהבנתי דרך הגמרא לענות על הקושיא המוצגת לפניה בדרך שקלא וטריא , ואע"פ שיתכן שלמסקנא התירוץ יסתור מסקנא ממקום אחר בש"ס. ובאם נשארת הסתירה עד סוף הסוגיא אז הגמרא תקשה את זה.

 

וכאן לא היתה כוונת הגמרא בדרך השקלא וטריא אלא להבין את מימרא דרבי אלעזר במה שאמר וכמעשה שהיה. ועל זה בא התירוץ "אונס הוה" [שאינו אוסר לבעל, וממילא אינה אסורה לבועל; וממילא אפשר לדייק "שמה שלא היה קינוי וסתירה בעד אחד, ולכן לא נאסרה", וכמו שמבואר בגמרא ובממפרשים]. אבל אליבא דאמת אנו נוקטים כתירוץ השני שבגמרא, ושוב מובן שדוד לא חטא.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה