שאל את הרב - כללי

אין לי כוחות כמו פעם

  • כ' סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אני בן 17. למשך תקופה ארוכה (כמעט חצי שנה) עברו עלי כלמיני דברים-בעיקר מחשבות לא טובות (לא המקום לפרט). בתקופה האחרונה המחשבות האלו שהיו לי אז-עברו, אך הם השאירו חותם עמוק על החיים שלי כרגע. בעבר הייתי נער עם הרבה כוחות נפשיים, הייתי עומד במטרות שהצבתי לעצמי, הרגשתי ״שליחות״ או יותר נכון משמעות בדברים שעשיתי ואני עושה גם היום (קשר עם המשפחה, הדרכה בתנועת נוער שאליה אני משתייך, חברים ועוד..). היום אני מרגיש שאני ״מלוכלך״, ריק מתוכן. אני לא מוצא את אותה משמעות בדברים שעשיתי בעבר. אמנם לאט-לאט חוזר לי הכוח, אבל אני מרגיש שזה לא אותו דבר, זה כוח אחר. אני לא מוצא את עצמי ולא יודע מי אני. אני לא מוצא משמעות בדברים שאני עושה. גם מבחינת אמונה, אני מרגיש שאבדתי אותה, יותר מדי שאלות. ניסיתי לחקור ולבדוק, אבל גם לזה אין לי כוח. אני לא יודע כל-כך איך להסביר, אבל אני מרגיש שלכלכתי את הנפש שלי, אני מגעיל את עצמי בדברים שעשיתי. אני באמת לא מכיר את עצמי. -- אני יודע שיש את ההצעות הרגילות, של לעשות דברים גדולים עם משמעות בולטת או ללמוד תורה או משהו, אבל אני יודע שאני לא אצליח לממש את זה, וגם לא בטוח שהדברים הללו יעזרו. אשמח מאוד לעזרה! מקווה שיהיה טוב(: תודה.

תשובה

לכבוד השואל, 

מקובל אצלינו שהשורש של האדם הוא נשמתו , הנותן בו זיקה ושאיפה לרוחניות.

שאר הדברים והמחשבות הלא-טובים, הם יכולים, כמו שכתבת, ללכלך את הנשמה, אבל הם לא יכולים לגרום שום שינוי מהותי בטהרת הנשמה עצמה.

~~~

משל למה הדבר דומה? ליהלום שנפל לתוך בוץ עב ודביק. וכאשר מוציאים אותה, ומנסים להוריד את כל הבוץ,  ישנם לפעמים חלקים שאינם יורדים בקלות. כאשר עובדים לנקות את היהלום עם הכלים המיוחדים לכך, לבסוף, כאשר כל רמז מהבוץ יורד, מגלים שלא שינה הבוץ הנדבק - עד כמה שהיה קשה להוריד אותו - לא שינה כלל את היהלום משלימות טהרתו שהיה בו מקודם שנפל.

~~~

אם אתה אומר ש"הייתי נער עם הרבה מרץ", "עם הרבה מטרות", "עם החזקת אחריות", אז מובן שפעל בך נשמתך בתוקפו, ומצאת בפעילותיך בטוי לכוחות הנפש שלך השואפים לגדלות. 

ובאם אתה מעיד ש"נפלת" או שנפסקה ה"חשמל" והאינרגיה כאשר עסקת במה שתארת: "מחשבות לא טובות", דברים שגרמו לך להרגיש "מלוכלך", או "ריק מתוכן" - אין זה אלא כמו הבוץ שהתקבץ מסביב ליהלום, ואין זה אלא כמעיד על גודל נשמתך ושאיפתו לרוחניים. כי כמו שטבע היהלום תמיד מבריק, וכיוון שנטבע בבוץ לא רואים כבר את האור שמבריק ממנו, כך גם כאשר נעשה הנשמה מסובבת מלכלוך או מריקנות לתקופה מסוימת, אז לא רואים כבר את אותם הכוחות ואותה השאיפה שהיתה נברקת ממנו, ונפסקה זרימת האינרגיה וה"חשמל" שהיה מקודם. 

~~~

ומה שאתה צריך לדעת, שכל מה שאתה מרגיש עכשיו לכאורה היא נורמלית למצב שאתה מתאר. כלומר, אם באמת עבר עליך תקופה, והנשמה נתלכלכה, אז זה מתאים שזה יקח פרק זמן כזה כמו שאתה מתאר, עד כדי שיחזרו לך הכוחות אשר מגיעות לך בשורשם מטהרת הנפש שבך. אך אין מצב זה נשאר לעולם;  זהו רק תהליך של "ריפוי" שעוברת על  הנפש  כדי לנקות אותה מן הרפש המסובבת ולהחזיר לה את ההברקה והכח שלה המקורית. ואין להבהל מזה או להתייאש ח"ו ולחשוב שככה נשאר הדבר לעולם. 

אתה בעצמך כותב: "לאט-לאט חוזר לי הכוח", וזהו תהליך הטבעי. אמנם יתכן שיש עוד משהו שקורא אצלך.

~~~

בנוסף להכל אתה כותב ש"נחסר לך המשמעות בחיים", ש"איבדת משהו", ש"לכלכת את הנפש". הנה כל הדברים האלו מצביעים על הזיקה שיש בך ג"כ למימד הרוחני בנוסף לכל כוחותיך הגשמיות. הרי אם אתה מחפש "משמעות", אמונה, טהרה, הרי אין זה אלא משורשך הפנימי הזועק חוצה ואומר: אני צריך קצת מים לשתות! החיי אותי!! אני צריך אמונה ומשמעות בחיים בכדי להוסיף בי כח, ובלי זה אני כמו אדם שלא שתה, והולך במדבר, ומתחיל להרגיש פחות ופחות כח עקב ההתקרבות להתייבשות, חלילה. וכיון שהנשמה שלך דורשת "לחלוחית ומזון" כזה, על פי רוב אין שום ברירה אלא לתת לה את מה שהיא צריכה כדי לרוות צמאונה.

~~~

לכן אע"פ שאתה מרגיש כעת חסר כח, מכל מקום, מסתבר שאם תמצא את המזון הדרוש לנפשך שאתה כן תתרענן בפנימיות ותרגיש תוספת יותר ויותר בכוחותיך. 

לכן הייתי מיעץ לך להסתכל במספר סרטונים של הרב זמיר (להסתכל על הסרטון לא לוקח כח), ותתן קצת לשורשך הפנימי "לנשום". לא צריך להתאמץ ולעשות דברים גדולים ובולטים בעולם דוקא, רק הרי אתה רואה שאתה משורשך בחור עם הרבה יוזמה ומרץ, ועכשיו שאינו פועל לתקופת זמן, אין זה אלא שאחרי נפילתך נתגלה שלא האכלת מספיק לשורש מה שהיא צריכה. אם כן כדאי לך לנסות את ה"אוכל-נפש" הזה, ותראה איך שאתה מרגיש. 

ואכלול כאן מספר לינקים:

http://www.hidabroot.org/he/video/61005

http://www.hidabroot.org/he/video/68365

http://www.hidabroot.org/he/video/61745

http://www.hidabroot.org/he/video/61076

http://www.hidabroot.org/he/video/61766

ואסיים בברכה, שהשם יעזור ותזכה למצוא את מה שיזרים לך יותר אינרגיה ויותר ריפוי מהחלשת נפשך, ושעוד תוכל לפעול הרבה דברים בשביל עצמך ובשביל אחרים בהשתמשות בכוחות המקוריות הטהורות והמיוחדות שנמצאים בך. 

בברכה,

רב נחום

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה