שאל את הרב - כללי

פדיון תעניות

  • כ' סיון התשע"ה
אא

שאלה

בעניין פדיון תעניות ראיתי לגרי"ח ברב פעלים ח"ג חאו"ח סימן לה שכתב , "ישתדל לפדות תעניות של בכסף לצדקה, אך יעשה כאשר כתבתי לעיל לסדר הכסף ע"פ סדר חשבון השמות הקודש כדרך שעושין בפדיון החולה". מה כוונתו.?

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

כפי שהבנתי מתוך הדברים שם, כוונתו לאותם מספר תעניות שנתחייבו במספר מדוייק כדי לזכות לכפרה לעבירה ספיסיפית -כאשר מספר המחוייב של תענתים היא מקבילה את מספר שמות הקודש שפגם בהם העובר  ע"י אותה עבירה, וכפי שנמסר לנו בקבלה מאת מרן האר"י ז"ל. 

 

ולכן כדי לזכות לאותם כפרות ספיצפיות כאשר פודה את התעניתים, אינו מספיק שיפדה את כל התעניתים המחוייבים לו ע"י איזה סכום כללי, אלא מספר המעות שהוא משתמש בהם לפדיון, צריך להתאים בדיוק למספר התיעניתים שמחוייב בהם - כלומר, שנותן "מטבע אחת" הידועה במקומו כנגד שם אחת שפגם בהם, ואם מחוייב למשל בשל"ה תעניות בשביל עבירה מסוימת, יצטרך לתת של"ה מעות לפדיון.  [וכפי שנזכר בכתבי האר"י ז"ל המספר של תעניות המחוייבות לכל עבירה ספיציפית]. 

גם הזכיר הבן איש חי בתוך דבריו, שנוהגים להתענות באותו יום שנותן את הפדיון תענית אחת ללילה ויום, וזה מוסיף שיתכפר לאדם ע"י הפדיון. ויש לברר את המנהג והחיוב בזה מרבנים הבקיאים במנהג פדיון תענית, כי יתכן שהחלק הזה של התענית מעכב. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה