שאל את הרב - כללי

האם לשרוף את ההפרשת חלה

  • כ' סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! מישהי דתיה אמרה לי כי לא רצוי לשרוף את החלק שמברכים על הגז בכריים, משום שזה עלול לטמא את הכריים, אפילו אם עוטפים את החתיכה שמפרישים בנייר כסף. אח"כ יש בעיה בכריים, ויש לטהר אותם. היא אמרה שלשרוף זה מסובך, ולכן עדיף פשוט לזרוק לפח , כשקודם לעטוף היטב כמובן. היה לי ויכוח בבית חמותי לגבי הדבר, כי היא טענה שזה לא נכון. ושהיא תמיד שורפת על הכריים את החתיכה, ושזה כלל לא מטמא וההפך הוא הנכון. גם בעלי הצדיק אותה וגם כל שאר המשפחה. האמת בעלי נתן לי קצת להרגיש כאילו מכיוון שאני באתי מבית חילוני ולומדת כל הזמן דברים הלכתיים, אז אני מקשיבה לכל אחד ומיישמת( וזה מזה לא נכון!!!!) באופן כללי אני מרגישה שאם למשל אני יודעת משהו שהם(בבית חמותי) לא יודעים, אז לא באמת מקשיבים למה שאגיד, כוונתי שלא לוקחים בחשבון מה שאני אומרת לגבי הלכות, במיוחד בעלי. ואני לומדת ומשתדלת ללמוד כמה שיותר וזה מזה לא נעים...בעלי חושב הוא מבין גדול, ואני רואה איך הוא מקל בהרבה דברים לגבי הלכה(כמו למשל לאכול אבקת חלב נכרי בגלידה, לחכות רק 4 שעות אחרי עוף ולא להחמיר ולחכות 6, וכדומה.. הוא גם טוען שאני צרכה ללכת לפי מה שהוא עושה-שמחכה רק 4 שעות...ויש עוד הרבה דברים שהוא מקל בהם, ואני מזה נגד.. אז מה עושים במצב כזה?

תשובה

שלום וברכה

הצדק איתך. מצד אחד מצווה מן התורה לשרוף את הבצק של החלה אולם על הכיריים הבצק לא נשרף אלא מבחוץ ומבפנים הבצק נאפה ולא נשרף. כמו כן אם לא מכסים היטיב בנייר כסף החלה שהיא אסורה באכילה אוסרת את החצובה. על כן נהגו רבים להצניע את כל הפרשות החלה עד לערב פסח שאז שורפים את החמץ ובשריפה ההיא יש להניח שהיא תישרף לגמרי. אם חוששים שיאכלו את החלה עדיף לזרוק את הבצק לפח בשני שקיות.

קשה לאשנים דתיים מבית, לקבל שהם טועים בלכ מיני דברים או שכיום עליהם לשנות את המנהג שנהגו בעבר בחו"ל לדוגמא המתנה של פחות משש שעות היייתה נהוגה במכה קהילות בחו"ל על פי דברי הפוסקים שם אולם למעשה כיום אין להקל בדבר כלל. הימנעות מאבקת חלב נכרי היא חומרא ראויה לכל ירא שמיים אם כי מעיקר הדין אי אפשר לאסור וזאת להבדיל מחלב נכרי ממש שבוודאי אין כל מקום להקל.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה