שבת

משקפי שמש במקום שאין עירוב

  • ט"ו סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום,

אני גר ביישוב דתי לאומי, יש הלכה שלא רבים יודעים אותה ביישוב נראה לי, אבל נהפכה למנהג למקצת האנשים, לדוגמא: יציאה עם משקפי שמש שאינם משמשים לראייה אלא רק להגן מפני השמש למקום ללא עירוב. האם מכיוון שהפך למנהג נאמר: מוטב יהיו שוגגים ולא מזידים ואז לא לומר - או חובה עליי לפרסם את ההלכה שאולי מישהו ישמע?

תודה רבה 

תשובה

שלום רב,

הכלל "מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין" נאמר דווקא כשברור שלא יקבלו את דברי התוכחה שלך, אולם אם יש ספק בדבר וייתכן שיקבלו את דבריך, יש להעיר את תשומת ליבם (ראה שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים סימן תרח סעיף ב, ומשנה ברורה ס"ק ג-ה. וכן ע"ע מאור ישראל על הש"ס חלק א' עמודים קי-קיא, וחלק ב' עמוד שה).

אלא שמטעם אחר אינך חייב להעיר את תשומת ליבם, כי אף על פי שיש פוסקים שסוברים שאין לצאת עם משקפי שמש כאלה במקום שאין עירוב, מכל מקום המקילים יש להם על מה שיסמוכו (ראה קצור שלחן ערוך ילקוט יוסף סימן שא סעיף לט), ובאופן כזה שהנוהגים היתר בדבר מסוים יש להם על מה שיסמוכו, אין עליך חיוב תוכחה.

בהצלחה רבה,

הלל מאירס
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תוכחהמשקפי שמשעירוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה