שאל את הרב - כללי

חשוב לי

  • י"ג אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום יש הרבה דברים שרצים ברשת שנורא מבהילים את הציבור ולדעתי מרחיקים אנשים מהדת והתורה שלנו במקום לקרב אותם.. מסתובבת ״ידיעה״ על רב שהוא אירני במקור שאומר שהוא קיבל מסר מדוד המלך שאומר שחס וחלילה וחס ושלום אחרי שבועות תהיה מלחמה.. אני מאמינה בבורא עולם ואך ורק בבורא עולם ויודעת שאסור להגיד דברים כאלה בגלל נבואה שמגשימה את עצמה לס וחלילה ובגלל הפחדת הציבור .. הדברים האלה לפעמים מערערים את הביטחון האם יש אמת בדבר?

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

הכלל הוא שאין רצונו של השם יתברך שנהיה כל כך מודאגים בשום פעם עד שלא יהא באפשרי להמשיך חיים תקינים. הרי כל תכליתינו בעולם הזה זהו להביא את העולם לידי תיקון - ובעיקר דרך קיום התורה והמצוות - א"כ פשוט הדבר שרצונו יתברך שתמיד נשמור בתוכינו את האיזון התומך בהמשך חיים תקינים ופוריים.

 

וכל מה שדברו הרבנים שליט"א בענין הזה על "מה שראוי לבוא" באופן שלילי - אינו אמור אלא בדרך מוסר וכדי לעורר את העם. דהיינו, אלו שחוגגים כל ימיהם ואינם שמים על לב שיבואו תוצאות, הם אלו שצריכים לדאוג ולחשוב על דברים כאלו. אבל אותם האנשים יראי השם, שכל שאיפתם איניה אלא לשפר את המצב ולעשות את רצון הבורא, אינם צריכים לדאוג מתיאורים כאלו, ובודאי שאין להם למנוע את עצמם מהמשך חיים תקינים ופוריים עקב "התראות" האלו.

 

עוד צריכים לדעת, שמקובל אצלינו שכל מה שיקרה אפילו באחרית הימים תהיה הכל בהשגחה פרטית. כלומר, לאותו בן אדם פרטי המגיע עונש יבוא עליו המגיע לו; אבל לאדם שהוא שלם ב"מידה כנגד מידה " עם הקב"ה, כלומר שהוא שומר תורה בלבו ובמעשיו, אז גם הקב"ה ישמור על נשמתו [עיין משנה סוטה פרק א - "במידה שאדם מודד, בה מודדין לו", וגם דברים רבה פרשה ד אות ד - " אם אתה תשמור את נירי (מצוות התורה), אני אשמור את נרך (את נשמתך)"]. ולכן אם יש איזו עברה "קטנה" (שאינו שייך כלל לחיוב כרת או מיתה) שעשית או איזה עברה בשוגג (שלא שייך לעונשים כאלו) אין לדאוג כלל מהמיתה, כי הקב"ה מתנהג עם העולם רק באופן של "מידה כנגד מידה".

 
ואם כן, אם את יודעת בלבך, שבינך לבין הקב"ה את שומרת את מה שצריך וע"פ שולחן ערוך, א"כ ברור שהקב"ה ישמור עליך ועל משפחתך אפילו אם יבואו חלילה דברים שצריכים לבוא על אלו הרחוקים מהשם. כמובן שצריכים להתפלל שאנשים בכלל יעשה תשובה, אבל ככל שהבן אדם יודע שבינו לבין הקב"ה הדברים בסדר, ואינו מכניס את עצמו (או נשאר) במקום שנגדר כמקום סכנה על פי ההלכה, אין צריך לדאוג וכ"ש שלא לעכב את ניהול החיים הלאה באופן חיובי.

 

ובנוסף לכל זה מה שאת צריכה לדעת גם כן, שאכן יתכן שהדברים השלילים שנאמרו על התקופה הזו לא יקראו בכלל.

 

כתוב בכמה ספרים שאחד מהצדיקים הכי גדולים שהיו בדורות האחרונים הרה``ק הרבי רבי אלימלך מליזענסק זי``ע ביטל את הצרות שנגזרו על ישראל בחבלי משיח, וככתוב בספר נתיב מצוותיך מהגה``ק מקאמרנא ששמע מחמיו הרה``ק ר` אברהם מרדכי מפינטשוב ששמע מפיו שאמר חידוש הוא לי על התנאים שצפו ברוח קדשם עד סוף כל הדורות וכתבו כל כך גזירות רעות ויסורים שיהיו קודם ביאת המשיח עד שאחד מהם אף אמר ייתי ולא אחמיניה, ולא ראו שאלימלך יהיה בעולם וכל אלו הרעות והגזירות כבר המתיק אותם וביטל אותם אלימלך, עכ``ל.

 

וכן מבואר בספר תולדות אדם פרשת עקב. ובספר מלבוש לשבת ויו``ט כתוב יותר מזה ששמע מזקנו מהרי``א מזידטשוב שהרבי רבי אלימלך אמר שהגם שנאמרו כמה פסוקים אשר בשעת ביאת המשיח יהיו מלחמות גדולות ומלחמות גוג ומגוג אמנם הוא פעל בתפילתו שלא יהיו אז מלחמות רק המוכר קמח יעמוד בהמידה וימכור הקמח, והמוכר סחורה על המלבוש יעמוד אם אמתו וימדוד, ופתאום יבוא אליהו ויבשר ויאמר אשר משיח בא. 

 

בברכת חיזוק ושתזכי לחשוב באופן חיובי ולדעת שהקב"ה רוצה לתת רק טוב,

 

רב נחום

 

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה