שאל את הרב - כללי

איפה האדם עצמו בתוך כל המצוות

  • י"ג אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב לכם! שמי נתי מתחזק כבר 2-3 שנים[בא מבית דתי מסורתי] כבן30 . שאלה לגבי טעמי המצוות מול" האני הפרטי" ישנם כל כך הרבה פרטי מצוות ודינים מסובכים ופרטי פרטים בכל עניין ודבר ושעל בחייו של היהודי. השאלה שלי היא איפה אני , כלומר האדם עצמו הלב שלו העצמיות, הביטוי שלו בתוך כל ספרי ההלכה. יש תחושה כביכול שכל ההלכות המדוקדקות סוגרות לאדם את הביטוי, רצון עצמי והאישיות שלו. איפה הוא עצמו\ ליבו בתוך אלה. הרי התורה לא רוצה שנהיה כמו רובוטים חסרי שכל ודעה עצמית?? יש לפעמים הלכות שנראות מוגזמות או משונות אם זה בכשרות אפילו לא על מוצרי מזון[כמו חומרי ניקוי] לדוגמא או שמירת נגיעה מאחות ועוד הרבה אלה רק דוגמאות בודדות. אני מקווה שניסחתי נכון תודה מראש!

תשובה

לכבוד השואל, 

נראה מדבריך, שאתה מסתכל על התהליך של המצוות באופן הפוך. 

לעולם אמרו חז"ל, "אמר רבי ישמעאל: עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה, שנאמר לשמור את דרך עץ החיים, דרך זו דרך ארץ, ואחר כך עץ החיים זו תורה. (ויקרא פרשה ט ג) 

הרי שהשלב הראשון קודם קיום המצוות שהיא התורה, היא להיות "אדם" בבחינת "דרך ארץ". וכלול בזה שהאדם צריך מקודם להיות עצמו, וכידוע שיש לכל אחד בעולם שורש נשמה מיוחדת, המגלה את עצמה דרך מידותיו הפרטיים של כל אדם, וכמו שלימדונו חז"ל: כשם שאין פרצופיהם דומים, כך אין דעותיהם שוות" (סנהדרין ל"ח, א') [בלשון הקדמונים המילה "דעות" היתה מילה נרדפת ל"מידות" (וכמו שמצינו ברמב"ם בהלכות דעות); הרי שייחודיות של הנשמה המתגלה דרך הפנים שמשתנה אצל כל אחד, ג"כ מתגלה דרך המידות השונות שנמצאות אצל כל אחד בטבע].

 ונמצא שמקודם צריך כל אחד להתנהג ביושר וב"דרך ארץ", ואח"כ הוא צריך למצוא את הביטוי המתאים לכוחות נפשו המיוחדות (כמובן רק באופן שבתוך גבולי ההלכה). ורק אח"כ הוא מגיע לקיום התורה והמצוות אשר חיובן שוה אצל כל אחד ואחד. 

אם כן, כשאתה מתחיל מחיוב קיום המצוות, ואח"כ אתה שואל איפה המקום לייחודיות האדם, הרי אתה מסתכל על זה הפוך, כי לעולם ייחודיות האדם צריך למצוא את בטויו עוד קודם שהאדם מגיע לקיום המצוות. 

ואחרי שבן אדם נותן מקודם ביטוי לייחודיות שלו דרך מוצאות כשרות, אז בבואו לקיים את המצוות וההלכות אינו מרגיש חסום; להיפך, הוא מחפש את האפשרות "לעשות משהו" בשביל היחס והקשר שלו לבורא העולם.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה