שאל את הרב - כללי

מה זה חיבוט הקבר

  • ח' אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבודו רב יש לי שאלה

1. מה זה חיבוט הקבר ומי ניצל מזה.

2. מתי שבן אדם מת באים בקבר מלאכי החבלה מרביצים לו שואלים אותו איך קורים לך אבל המת לא זוחר.שאלה היא מה צריך לעשות עד שבן אדם חי שהוא יזכור את השם שלו שימות.עוד שאלה

3. ואיך ניצלים מחיבוט הקבר.עוד שאלה

4. מי איזה עוונות בן אדם מיתגלגל בצמח דומם ובעלי חיים איזה עוונות ספציפיות?

5. אומרים שיש 12 חודשים גהנום ואומרים שיש אלפי שנים גהנום מה נכון מי שנהים?עוד שאלה אומרים שמי שמת ביום שישי בלילה ניצל מי חיבוט הקבר רק מי שמת ביום שישי ניצל או לכבוד הרב זמיר כהן שמי שמת ביום חול גם ניצל?

אני ובעלי מתחזקים חוזרים בתשובה ושאלות מה שאני שאלתי מאוד יחזק אותנו .אני מאוד ישמח לתשובה על כל השאלות מה ששאלתי.  

תודה רבה מראש.

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. "אחר שנקבר האדם אז בא מלאך א' על קברו ושואל לו מה שמך והוא משיב לו גלוי וידוע לפניו יתברך שאיני יודע את שמי . אז תכף ומייד באים ד' מלאכים ומשפילים קרקע הקבר ומעמיקים אותו למטה ונעשה חלל הקבר כשיעור קומת האדם הנקבר שם. ואז מחזירין את נפשו בגופו כמו בחייו [כי הקליפה דבוקה וקשורה בגופו ובנפשו גם יחד וכדי להוציאה צריך לחבר גוף ונפש יחד ואז לנערה החוצה] ואז המלאכים הנזכרים אוחזים בו כל א' מקצה ומנערים אותו מן האבק הנדבק בהם עד שנפרדת מהם הקליפה לגמרי. ולכן נקרא חיבוט הקבר."(ההקדמה של האר"י הקדוש בספרו "שער הגילגולים" ).

אמרו ז"ל: כל הדר בא"י או מת בערב שבת אינו רואה דין חיבוט הקבר. ומה יעשה וינצל? יהיה אוהב צדקות ואוהב גמילות חסדים ומכניס אורחים לתוך ביתו שנאמר "ויאמר קראתי מצרה לי אל ה'" וכו'.

2. יש סגולה מהשל"ה הקדוש לומר בסוף התפילה (קודם "יהיו לרצון" השני שבסוף התחנונים), פסוק מן התנ"ך שמתחיל באות הראשונה של השם ונגמר באות האחרונה.

3. עיין לעיל סוף תשובה א'. 

4. בספר שער הגלגולים  הקדמה כב:


"הנה נבאר עתה קצת מיני מגולגלים, דע, כי המדבר לשון הרע וכיוצא בו, מתגלגל באבן דומם, כמו שביארנו בענין נבל, שכתוב בו ויהי לאבן, כי תמורת הדבור הוא דומם:
המאכיל נבלות לישראל, מתגלגל בעלה האילן, והוא הצומח, ואז ענשו הוא, שהרוח מכה בעלה ההוא, ומחזירתו לכאן ולכאן, ואין לו מנוחה. וכשנשלם זמן הקצוב לו, נעקרת העלה ההיא מן האילן, ונובלת ונופלת לארץ. וזהו בדוגמת מיתה ממש אצלו שנכרת ונעקר מן העולם. וז"ס פסוק והעלה נובל. כי מי שמאכיל נבלות לישראל, מתגלגל בעלה הנובלת לארץ. גם ז"ס כי תהיו כאלה נובלת עליה. ולפעמים כי אחר שהעלה הזאת נובלת, חוזר להתגלגל בעלה אחרת, וגם היא נובלת עד כמה פעמים, ע"ד האדם שמתגלגל בעה"ז כמה פעמים כפי העונש הראוי להם:
ויש מי שמתגלגלים במים, והם גם כן נקראים צומח, כנז"ל והם אלו, מי ששופך דמים בעה"ז, מתגלגל במים, וסימניך על הארץ תשפכנו כמים, ונאמר שופך דם האדם באדם דמו ישפך, וענשו הוא שעומד בקלוח המים, ושם המים נקלחים עליו תמיד, והוא רוצה לקום ולעמוד, והמים מפילים אותו בכל רגע, ואין לו מנוחה כלל, ותמיד הוא מתגלגל סביב במקום קלוח המים ההם. גם נרמז זה בפסוק (שמואל ב´ י"ד) כי מות נמות וכמים הנגרים ארצה. גם כל מי שמיתתו בחנק, ולא נענש בב"ד של מטה, מתגלגל במים, ושם נחנק בכל רגע כנזכר:
והנה הבא על אשת איש, אשר מיתתו בתנק, מתגלגל בריחיים, שנותנים בהם החטים, וטוחנים על ידי המים המגלגלים הריחים, ושם נידונים האיש והאשה ההיא, בסוד תטחן לאחר אשתי:
גם המזלזל בנטילת ידים, מתגלגל במים. וז"ס פסוק אזי עבר על נפשנו המים הזדונים ברוך ה´ שלא נתננו טרף לשניהם. כי הנה ר"ת ´נתננו ´טרף ´לשניהם, ר"ת נטל. וז"ס מ"ש ז"ל האוכל בלא נטילת ידים נעקר מן העולם, ונדון במים כנז"ל. גם ממילא רמז להפך ואמר, ברוך ה´ שלא נתננו טרף לשניהם, ר"ת שנטל, כי ע"י שנטלנו ידינו, לא נתננו טרף לשניהם של המים הזדונים הנז"ל, ולכן ברוך ה´, שלא עשנו כמו הרשעים, שאינם נוטלים ידיהם, גם מי שאינו מברך ברכת הנהנין, ומזלזל בהם, גוזל אביו ואמו חבר הוא לאיש משחית, וגם הוא מתגלגל במים:
ויש מי שמתגלגלים בבעלי חיים, והנה הפרנס המתגאה על הצבור יתגלגל בדבורים."

5. מקובל אצלינו שדין הרשעים בגיהנום י"ב חודש. 

מצאתי: "ומי שנקבר ביום ששי אחר שעה חמישית ביום אינו רואה חיבוט הקבר כי קדושת שבת מפרידה ממנו הנפש לבלתי צער כלל. השם ברחמיו יתמלא רחמים עלינו ויצילנו מכל דינים וגזרות ויגאלנו ברחמיו הרבים כן יהי רצון."

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה