אמונה

למה צריך לשבח את השם?

  • ז' אייר התשע"ה
אא

שאלה

למה אנחנו צריכים לשבח את הקב"ה כ"כ המון פעמים בתפילה..? זה מרגיש כאילו חס ושלום הקב"ה גאותן ורוצה שכל הזמן נשבח ונקלס את מעשיו...

תשובה

לכבוד השואלת, 

 

שאלת שאלה חשובה.

 

ואנסה בעזרת השם לענות עליה; אך כדי להבין את התירוץ לזה, צריכים להבין את מטרת העולם.

 

הנה התשובה לשאלה זו מובא בספר "דעת תבונות" לרבי משה חיים לוצאטו ז"ל בתחילת הספר (סעיפים א-כח). ואני ארשום לך כאן בקיצור כמה ענינים היוצאים מדבריו.

 

ואקוה שמכיון שתביני את דבריו, ממילא יובן התשובה לשאלתך.

 

     ~~~

 

מקובל אצלנו שהטעם בבריאת העולם הוא משום שהקב"ה רוצה לתת את הטובה הכי גדולה לברואים שהוא ברא, וזה לא שייך אלא אם כן הברואים יקבלו את ההטבה הזאת ע"י עבודתם, כלומר, שיעשו משהו בשביל זה. כי אם יקבלו את כל הטובה הזו והם לא עבדו כלום כדי לקבל את זה, אלא הם כמו העניים והמסכנים שעומדים בפתח ואומרים בבקשה רחם עלינו ותן לנו משהו, אז אפילו אם יקבלו את המשהו, אחרי הכל הם ירגישו כמו "רחמנות" וכמו מסכנים.

 

ורצה הקב"ה שגם את ה"מסכנות" הזו הברואים לא ירגישו, ולכן ברא מקום כזה שנקרא "עולם" - מלשון "העלם" - מקום כזה שלא רואים אותו בבירור ואי אפשר להוכיח בשום אופן חותך לאף אחד שהקב"ה נמצא. ואומר לנו הקב"ה כביכול: "אני מבקש מכם שתגיעו לעולם הזה אשר נראה במבט ראשון כאלו שאני לא נמצא שם, ודוקא שם אתם תגלו לכל באי עולם שאני כן נמצא - וזהו ע"י שתשמרו את מה שאני מבקש מכם שתשמרו (התורה), ותתחזקו באמונתכם שאני משגיח ומנהל את הכל גם שמה, וע"י שתעשו את רצוני זה - לגלות את מציאותי בתוך עולם שבו כבודי נסתר - עי"ז אתם ראויים לקבל שכר על עבודתכם זו."

 

ואז כאשר יקבלו הברואים את השכר על עבודתם (שבאמת הקב"ה היה חפץ לתת להם מלכתחילה) ירוויחו הברואים בצדק את השכר המגיע להם - לפי שהיה להם בחירה, לעשות או לא לעשות - ועל ידי שבחרו לעשות רצון השם, "מגיע להם" שכר ממנו יתברך. ואז באותו שכר שיקבלו, כבר לא ירגישו מסכנות; ונמצא שע"י בריאת העולם הזה וירידת הנשמות לתוכו לתקופה קצרה נשלמת רצון השם שהוא: לתת לברואים השכר והטובה הכי מושלמת שיכול להיות.

 

  ~~~

 

ואם כן היוצא מזה, שזהו בעצם ענין ה"עולם" שהקב"ה ברא: מקום שמכסה על מציאותו יתברך, ורק נגלה לנו לפעמים בזמנים מיוחדים, כדי שנוכל בכוחות עצמינו לעמוד נגד ה"העלם" של כבודו יתברך ולהכריז בכל מעשינו - אני כן מאמין שהקב"ה כאן ורואה את הכל, ואע"פ שכבודו נסתר ואין אנו רואים אותו.

 

וא"כ התשובה לשאלתך היא: ברור שהקב"ה הוא רב חסד , חנון, ורחום וכו' ודוקא משום כך ברא עולם כזה לטובתינו- דהיינו כדי שנקבל את הטובה הכי גדולה שיכול להיות. ולכן דוקא ברא מקום כזה שנוכל "לעבוד" אותו כדי שכל הטובה שנקבל יהיה בדרך שכר ובלי שום בושה - וכמו שכתוב בדברי הרמח"ל ז"ל הנזכרים לעיל.

וגם ברור שאין הוא צריך שאנחנו נשבח ונקלס אותו המון פעמים. 

ומה שמצינו בתפלה שאנחנו משבחים אותו בכל יום, אין הכונה בזה כדי להגדיל את הקב"ה בשביל שהוא "צריך" את זה ח"ו, וכמו שהיו אומרים על בשר ודם "כדי להגדיל את האגו שלו"; אלא הכונה כנזכר לעיל, שכל עבודתינו הוא רק לגלות שהקב"ה כן נמצא במקום שהוא לא נראה בגלוי, והואיל ואנו מגלים אותו, ממילא מתגלה מציאותו שהוא מקור כל ההויה והוא גדול מן הכל. אבל לא שהקב"ה צריך שאנחנו כל הזמן נשבח את מעשיו ונאמר לו כמה גדול הוא, חס מלהזכיר.

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה