הלכות ומנהגים

אשמח אם לא תפרסמו באתר

  • ד' אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום, חג עצמאות שמח. אני אנונימי (המייל הוא מייל בשם בדוי, אז תרגישו בנוח לקרוא לי בועז), בן 16, דתי. אני אשאל את זה קצר, ולעניין. אני הומוסקסואל. אני לא אפרט כאן את הקשיים והכאב העצומים ואת הרגשת ההקאה שאני מרגיש וחווה בכל שנייה כמעט, אני פשוט אשאל - למה. למה אלוהים ברא אותי כזה? ואיך אני אמור לחיות ולקבל את עצמי?

תשובה

בס"ד
  
שלום וברכה ידידי,
 
צר לי לשמוע על קשייך האישיים, והנסיון הקשה שקיבלת בחיים.
 
קודם כל, עליך לשים לב שאתה רק בן 16, והנפש שלך עדיין בתהליכי התפתחות ושינוי. ייתכן שבשנים הבאות תגלה משיכה חזקה יותר לנשים.
 
שאלת איך אתה אמור לקבל את עצמך ככזה, ולא להיגעל מעצמך.
אני חושב שעליך לזכור תמיד שאתה נשמה טהורה, וירדת לתוך גוף חומרי - ובגוף החיצוני הזה יש יצרים ותאוות. אך התאוות הללו אינן מגדירות אותך, הן לא מי שאתה באמת. כך אמרו חז"ל, שבעולם הבא: "אין לא אכילה ולא שתייה, ולא פרייה ולא רבייה". במילים אחרות, כל התאוות והיצרים שיש לך היום - הם בסך הכל נסיונות חיצוניים שהולבשו עליך, ואינן מגדירות את האני האמיתי שלך. מתחת למעטפת החיצונית אתה נשמה חסרת גוף ומשוללת תאוות גופניים. היצרים שמלווים אותך כיום הם יצרים זמניים ששייכים לעולם הזה בלבד, והם בגדר נסיון שהוטל עליך לעבור.
מכיוון שאתה נשמה - אין לך כל סיבה להרגיש "אשם", או "טמא" או "מגעיל" או "מרושע" בגלל היצרים הגופניים שקיבלת - כי לא אתה בחרת את היצרים האלה, והיצרים האלה הם לא מי שאתה בפנימיות. כל אדם נולד עם יצרים אחרים, ועם נסיונות שונים בעולם הזה. מה שמגדיר אותך באמת הם רק המעשים שלך, ואם אתה שומר על עצמך ולא חוטא למרות יצריך - אז אתה נקרא צדיק, ושכרך בשמים גדול ועצום לאין שיעור.
עליך איפוא להמשיך לקיים תורה ומצוות, ואינך צריך להרגיש שונה מכל יהודי אחר בעקבות הנסיון שקיבלת. אתה לא אדם רע או טמא, ולעולם אל תיתן ליצרים החיצוניים שלך להגדיר את הזהות שלך כאדם. אתה בסך הכל נשמה שנמצאת כעת בתוך גוף שצריך להתמודד עם תאווה קשה זו. אז חדל להיגעל מעצמך, והתחל לאהוב את עצמך כמו שהקב"ה אוהב אותך - בתור בן של מלך, בתור נשמה צדיקה וטהורה, שצריכה אמנם לחיות עם התמודדות לא קלה בחיים, אך עבור המטרה הגדולה ביותר שיש - עבור אבא שבשמים: "ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" - אפילו נוטל את נפשך! הבט וראה כיצד אתה עושה קידוש השם בכל יום ויום שבו אתה מתמודד עם היצרים שקיבלת, ושכרך על כך גדול.
 
גם שאלת, למה הוטל עליך נסיון שכזה.
הנשמה שלך ירדה לעולם הזה, ועוברת כעת נסיון ותיקון, שככל הנראה נוגע לעבירות שבהן נפלת בגלגול קודם. רבותינו לימדו אותנו שהנסיונות הקשים שמוטלים על האדם בעולם הזה - הם סימן לכך שהוא חטא בעבירות אלה בגלגול הקודם, ולכן חזר לעולם לתקן אותם ולעמוד בהם. אדם שמתקשה להניח תפילין, מעיד בכך שהוא לא הקפיד להניח תפילין בגלגול הקודם שלו. ואדם שנמשך לאיסורי עריות, מעיד בכך שהוא נפל בעבירות אלה בגלגול הקודם, וחזר לעולם כדי לעמוד ביצרו ולתקן את מה שפגם בגלגולו הקודם. הנסיון אמנם קשה, אך הוא משתלם בסוף.
 
כעת, כיצד עליך להתמודד עם מצבך מבחינה מעשית?
אינני מומחה לנושא, אך לדעתי הדבר תלוי ברמה של יצרך:
1. לפי סולם קינגסלי, התגלה שרובם המוחלט של ההומוסקסואלים הם למעשה "ביסקסואלים" ברמה כזו או אחרת, שבסך הכל נמשכים יותר לגברים מאשר לנשים, אך מעדיפים לחיות עם גברים. אך רובם מסוגלים להימשך גם לנשים, ולקיים זוגיות תקינה עם אשה (גם אם המשיכה לא באה מיד ובטבעיות).
ולכן, אם אינך נגעל מנשים, יש לך סיכוי טוב ללמוד כיצד להתחבר למין השני, להתחתן עם בת זוג ולהקים משפחה טובה ואף להנות מזוגיות טובה. אמנם ייתכן שתאלץ להמשיך להתמודד עם יצרך ברמה כזו או אחרת גם לאחר החתונה, אלא שההתמודדות הזו תהיה קלה יותר בזכות שתלמד להפנות את יצרך לבת זוגך. ישנו ארגון בשם "עצת נפש" שמציע ייעוץ לגברים דתיים שמתמודדים עם הנטייה הזו (חפש בגוגל).
2. אם אתה שייך למיעוט אשר נגעל ממחשבה על נשים, אז המקרה שלך קשה יותר, בדומה לאדם שגילה שהוא עקר, ואין ביכולתו להביא ילדים לעולם עם אשה. בדומה לעקרות - ישנה גם עקרות פסיכולוגית. במקרה שכזה, תצטרך להתייעץ עם יועצים ועם רבנים כיצד עליך לנהוג, כפי שאדם עקר צריך להתייעץ עם רבנים כיצד לנהוג. נראה לי שרוב האנשים שנמצאים במצב הקשה הזה אינם מתחתנים, ובמקום זאת הם משקיעים בפרוייקטים, עזרה לנזקקים, ולימוד תורה. אמנם גם במקרה קשה שכזה קיימת האפשרות להתחתן עם אשה שמוכנה לזה (אולי גם היא עקרה או סובלת מנטייה דומה), ולפחות תוכלו לחיות ביחד ולא לבד. כפי שיש אנשים שנגזרה עליהם גזירה להיות עקרים, יש אנשים שנגזרה עליהם עקרות-פסיכולוגית שלא מאפשרת להם לקיים יחסים עם נשים. אך זה לא מונע מהם למצוא דברים אחרים בחיים להשקיע בהם ולהיות מאושרים.
בבקשה צפה בהרצאה הבאה של הרב זמיר כהן, שמתייחסת לנושא, ובו מסביר הרב כיצד להתמודד:
 
כמו כן, חשוב שתקרא את סדרת הכתבות הבאות לחיזוק:
"אל תתייאש, ואל תשנא את עצמך":  
http://www.hidabroot.org/he/article/2638
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
http://www.hidabroot.org/he/article/3024
אם אבא אוהב - אז למה כואב?
http://www.hidabroot.org/he/article/99775
אבא קטן ואבא גדול - כיצד להביט על אלוקים?
http://www.hidabroot.org/he/article/95502
תשובה לשאלת איוב: 
http://www.hidabroot.org/he/article/88622
 
בנוסף, אני ממליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". חוברת זו יכולה לחזק אצלך מאוד את עיקרי האמונה, ולעזור לך לעבור תקופות קשות בחיים.
 
נ.ב. 
אני רואה אותך כאדם, לפני הכל, ואני מעריך אותך באופן אישי על הרצון שלך להתקרב לבורא עולם למרות קשייך האישיים. איני יודע כמה אנשים היו עומדים בנסיון שקיבלת, וכבר אמרו חז"ל, שכל הגדול מחבירו - יצרו גדול ממנו. אם קיבלת נסיון קשה זה, סימן שהקב"ה נתן לך נשמה גדולה ויכולות רוחניות שאין לכל אדם (וכמו הפתגם הידוע: "לא נותנים אגוזים למי שאין לו שיניים", או הפתגם: "הצורף נוקש רק על הכלים החזקים ביותר"). לדעתי יש לך הרבה על מה לאהוב את עצמך, ואל תשכח לעולם שה' אוהב אותך, כי הוא רואה את מי שאתה באמת בפנימיות שלך, מתחת לכל היצרים והקשיים החיצוניים שאתה עובר עכשיו. וההקרבה האישית של יצרך למען הבורא יתברך - היא מהדברים הגדולים והאדירים ביותר שאדם יכול לעשות בעולם הזה. כי מהם חיינו, אם לא חיים קצרים שעוברים במהירות הבזק? כל מה שנשאר לנו מן העולם הזה הוא המעשים והזכויות שלנו. הבט וראה שכולנו סובלים בעולם הזה - כל אחד ומנת הסבל שלו, אך יש אנשים שסובלים לחינם ויש אנשים שמכוונים את לבם לאביהם שבשמים וסובלים עבור מטרה עליונה וגדולה יותר מהחיים עצמם! אני בטוח שביכולתך למצוא משמעות גדולה בחייך, ולהפוך כל קושי שלך ליתרון רוחני.
 
אשמח להשיב על כל שאלה שתהיה לך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה