חברה והשקפה

שאלות הלכתיות לגביי תפילה לנשים וזמן המתנה בין בשר לחלב

  • א' אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,אני בת 21, נשואה טרייה וחוזרת בתשובה. לאחרונה התוודעתי לחילוקי הדיעות בין הרמב"ן לרמב"ם.למשל, לגבי נשים, לדעת הרמב"ם תפילה היא מצווה מהתורה כחלק מעבודת ה', ולדעת הרמב"ן תפילה אינה חובה מהתורה אלא היא "ממדות חסד הבורא". 1.מי פסק אם הרמב"ם או הרמב"ן צודק?ועל פי מה? אנחנו לא יודעים מה התוכנית האלוקית.. אחרי מי צריך ללכת? 2.ובנושא התפילה לנשים, שמעתי שדעת המג"א שיוצאים יד חובה באמירת מודה אני ובאיזה בקשה כלשהי.. האם זה נכון? 3.לפני שחזרתי בתשובה הקשר שלי עם ה' יתברך היה מדהים! הייתי מדברת איתו כל הזמן. אבל איכשהו ברגע שהבנתי שאני מחויבת בתפילה, ואני לא מצליחה להקפיד עליה-הקשר הלך ונעלם..מה עלי לעשות? קראתי שהתורה ניתנה למשה כשהיא ניתנת לפרשנויות שונות. לכן, כשנחלקו חכמים בעניין מסוים, אף על פי שהלכה למעשה פוסקים כדעה אחת, יש מקום גם לשאר הדעות, ועל כן כולן בגדר "דברי אלוקים חיים". קראתי ששאלו את האר"י הקדוש שאלה על ההלכה הוא ענה-"כי אלו ואלו דברי אלוהים חיים, כי כל אחד דיבר אמת לפי מקומו, אלא שההלכה היא לפי הזמן". 4. איך אני אמורה להבין את ההסבר הזה? זאת אומרת שיכול לבוא יום בו נשנה לגמרי את ההלכה שלנו? האם הלכה היא *רק* על פי הזמן? 5. איך הגיוני שחכמים קבעו שתהליך עיכול של בשר לוקח 6 שעות, בעוד ולמשל הולנדים על פי ההלכה יכולים לחכות רק שעה. האם זה החמרה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
יישר כח על חזרתך בתשובה, אין ספק שבחרת בחיים.
 
לגבי שאלתך, הרמב"ם והרמב"ן נחלקו ביניהם מכיוון שהדבר לא נמסר במפורש בגמרא. הסיבה שהדבר לא נמסר במפורש, הוא מכיוון ששתי האפשרויות ליגיטימיות למעשה, והדבר תלוי ברמת הדור. וכמו שהיתה מחלוקת בין בית הלל ובית שמאי, האם אשה מתקדשת בשווה פרוטה או בדינר, ולמעשה שתי הדעות היו נכונות לתקופתם, כי היו נשים שלא היו מוכנות להתקדש בשווה פרוטה, והיו נשים שהיו מוכנות לכך.
 
לפי ההלכה אין חולקים שאשה חייבת להתפלל לפחות תפילה אחת ביום, וכך נפסק אצל כל הפוסקים. אך יש לזכור שהתפילה חוברה על ידי אנשי כנסת הגדולה כחלופה לעבודת הקורבנות שנמנעה מאיתנו בעקבות חורבן בית המקדש השני. לפני חורבן בית המקדש היתה התפילה בגדר רשות ולא בגדר חובה.
 
לגבי שאלתך על פסיקת ההלכה, הקב"ה רוצה שנלך אחרי מה שהחליטו רוב הפוסקים, וכבר אמרו חז"ל שהלכה נפסקת בשמים לפי מה שנפסקת בארץ - וכך נאמר בתורה במפורש "שלא בשמים היא", כלומר מהרגע שהתורה ניתנה, ה' מכוון את חכמי ישראל לפסוק את ההלכה הנכונה ביותר לעם ישראל, והוא רוצה שנלך אחרי רבותינו - "ועשית ככל אשר יורוך".
 
2. המגן אברהם אכן התחבט בשאלה מה כלול במושג תפילה לנשים, והגיע למסקנה שמעיקר הדין אשה אינה חייבת בקריאת שמע - כי זו מצווה שתלויה בזמן, ונשים תלויות ממצוות שתלויות בזמן. כמובן שגם לפי דעת המגן אברהם ראוי לאשה להתפלל תפילה מלאה וגם קריאת שמע, רק שמעיקר הדין יוצאת במה שאמרת.
מכל מקום עלינו ללכת לפי מה שפסקו לנו רבותינו האחרונים, וזה מה שנקבע בשולחן ערוך, ואם את ספרדיה תוכלי ללמוד את ההלכה מן הילקוט יוסף. כך אמרו חז"ל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק".
 
3. לדעתי כדאי שתחזרי לדבר עם הקב"ה, ותבקשי את בקשותיך, ואף יש מקום מיוחד לכך בתוך תפילת שמונה עשרה לפני ברכת "ברוך... שומע תפילה".
איני רב, ולא ראוי לפסוק הלכה, אך ייתכן שבמצבך הנוכחי - כדאי שתתחילי להתפלל לפחות תפילה אחת ביום.
 
4. לגבי שאלתך על מחלוקות, נא ראי את המאמר:
ודאי שההלכה לא יכולה להשתנות, אלא רק שהפרטים הקטנים בהלכה יכולים להשתנות. כמו עץ בעל גזע עבה וענפים חזקים, שמתפצל לזרדים רבים. כך עיקרי ההלכה מקובעים בסלע, ואינם משתנים לעולם, ורק פרטיהם עשויים להשתנות לפי הדור.
 
5. מעיקר הדין צריך להמתין זמן כלשהו בין בשר לחלב, לפחות שעה אחת, אך לא נאמר במפורש בגמרא כמה זמן צריך לחכות, כי הדבר תלוי ברמתו הרוחנית של האדם.
הרמב"ם כתב לפני 800 שנה שיש להמתין 6 שעות בין בשר לחלב. אמנם היו קהילות בגלות שנהגו להמתין שעה אחת, והיו קהילות שנהגו להמתין שלוש או ארבע שעות, וקהילות רבות שנהגו להמתין שש שעות (שזה ודאי המנהג היפה ביותר). בימינו פשט המנהג בכל ישראל להמתין 6 שעות. וצריך לנהוג לפי המנהג ההלכתי המקובל בישראל בדורנו.
עניין זה קשור לפרטי ההלכה, ולא לעיקר ההלכה. תוכלי להביט על זה כמו על מלך שנותן לבתו הנסיכה בגדי מלכות, ונותן לה תכשיטים, ובת המלך לובשת את בגדי המלכות, אך היא בוחרת בעצמה אלו תכשיטים לענוד וכמה. כך גם ההלכה מצווה אותנו דינים מעיקר הדין, שהם בגדי המלכות, ועליהם יש מנהגים ואפשרויות שהן התכשיטים שלנו, שמאפשרים לנו להתקשט בפני בורא עולם ולהראות אהבתנו אליו, והקפדתנו על מצוותיו.
 
חשוב מאוד שתקראי את סדרת המאמרים הבאה, שתעזור לך בע"ה להתחזק בתפילה:

למה הקב"ה רוצה שנתפלל? מדוע אינו נותן מיד?
http://www.hidabroot.org/he/article/2927
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
http://www.hidabroot.org/he/article/3024

 אל תתייאש, ואל תשנא את עצמך:  
http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=114351
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה