הלכות ומנהגים

נחל שורק 40 בית שמש 99091

  • כ"ד ניסן התשע"ה
אא

שאלה

האים לכתוב ס.ת.ם עם נוצאת ברזל או נירוסטה גם כן מוגדר ככתיבה מהודרת ? מי אוסר מי מתיר.תודה

תשובה

שלום וברכה

כך כתב בשו''ת שבט הלוי חלק ב סימן קלו : כבוד ידידי היקר מאד נעלה בתורה ויראה ר' אברהם שמואל פרידמן הי''ו סופר סת''ם אחדשה''ט אשר שאל כב' מאתי אם לכתוב לכתחלה סתו''מ בקנה של ברזל הנה ביו''ד סוס''י רע''א דלכתוב לכתחלה בקנה לא בברזל ולא בנוצה והטעם כ' הט''ז ובלבוש שם דחורצים והוי כעין חקיקה אף דהוי חק ירכות מ''מ חוששין לכתחלה והש''ך כ' דאין נוהגין כן רק כותבים בנוצה ולכאורה יראה דוקא נוצה ולא ברזל איברא בקסת הסופר סי' ג' ס''ק ו' כתב ואין נוהגין כן אלא כותבין בנוצה ואפילו בקולמוס של ברזל וכן העיד שם בשם הגאון המוסמך בני יונה שכתב בעצמו בקולמוס של ברזל ובהגהות מרן הח''ס לספר קסה''ס יראה דלכתחלה עכ''פ יקח נוצה דהוי מותר בפיך ממש יע''ש ובס' ערוך השולחן יו''ד כ' דנוהגים לכתוב בנוצות עופות טהורים ואין כדאי לכתוב בברזל דנוקב ועוד דהתורה מארכת ימים והברזל מקצר ואף בחידושי תורה נכון לבלי לכתוב בקנה של ברזל מטעם זה וצ''ע בדע''ק ומקדש מעט ביו''ד שם איברא נראה כהיום דיש עטים של זהב יש להקל לכתוב בהם בב' תנאים א' אם קשה לו הכתיבה בנוצה ב' דהכתיבה בעט זהב תהיה מהודרת יותר לדינא וטעמא דילי דרואים אנו שאין מנקבים הקלף ועוד דטעמא דברזל נבראת לקצר ימים הוא מדין מזבח דלא תניף עליהם ברזל שארז''ל אינו בדין שיונף המקצר על המאריך והרמב''ן כתב סו''פ יתרו דברזל דוקא אסור לא כסף וזהב יע''ש וכדאי הגאון בני יונה לסמוך עליו שהוא עצמו כתב כן אבל זולת זה אין לזוז מכתיבה בנוצה כפי הנהוג לעולם והריני ידידו דוש''ת מצפה לחסדי ה' 

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה