הלכות ומנהגים
מציאת ספר התורה
- ו' ניסן התשע"ה
שאלה
שלום . אם חלקיהו מצא את ספר התורה שנכתב ע"י משה ולא סתם ספר תורה אז למה רשום במלכים כג פסוק כד : למען הקים את-דברי התורה, הכתבים על-הספר, אשר מצא חלקיהו הכהן, בית יה-וה " זה נשמע כאילו זה משהו חדש שלא ידעו עד אז ? תודה .
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
שלום וברכה,
כשאנו מקיימים את המצוות, אנו מייחסים אותם למקור המקודש ביותר שבידינו.
כך לדוגמה, אילו היינו מוצאים היום את לוחות הברית במערה, אין ספק שהיינו אומרים ביראת כבוד שאנו מקיימים את המצוות הכתובות בלוחות הברית! ואין הכוונה שהמצוות שבלוחות הברית לא היו ידועות קודם לכן, אלא שאנו מבקשים לקיים את המצוות בשם המקור העתיק והמקודש ביותר שבידינו.
ספר התורה שכתב משה רבינו בכתב ידו במדבר סיני, היה ללא ספק ספר התורה הכי מקודש וחשוב בבית המקדש. ולכן כל המצוות יוחסו אליו, וכל ציטוט נאמר בשמו של הספר של משה השמור במקדש. ואפילו שהיו העתקים רבים בעם ישראל לספר התורה, הכל מיוחס לספר המקורי שנמצא במקדש, ולכן מדברים בשמו.
כמו כן ספר מלכים אינו טוען שמצאו תורה חדשה, כי הרי באותו ספר מלכים עצמו מסופר על המלך חזקיהו שהיה צדיק ובדורו קיימו את התורה, והוא חי פחות מ-60 שנים לפני יאשיהו. ראה כאן מאמר מפורט בנושא זה:
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il