הלכות ומנהגים

שום בצל וביצה קלופים שעבר עליהם הלילה

  • כ"א אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי שאלה דחופה.

הבנתי שביצה שום ובצל אסור להחזיק קלופים בלילה במקרר, כי שורה עליהם רוח רעה. קודם הייתי רוצה להבין איך זה יכול להיות? מה הסיבה לכך?

ואם אני שמה מאכלים אלה בתוך מזון אחר לשם תיבול. אני רוצה לכבוד שבת הקודש לתבל דגים ועופות בבצל ושום. (בנוסף לעוד תבלינים) ולשים למשך לילה למקרר. ככה הייתי עושה בעבר, והפסקתי מאז שנודע לי (מאתר זה ושאלות של אנשים) שזה אסור להשאיר מאכלים אלה גלויים בלילה במקרר. מאז הפסקתי, וחשוב גם לציין שאני מאז מפחדת אפילו חוששת לאכול שום בצל וביצה בלי קשר ללילה.. אבל אולי אני כן יכולה לעשות זאת אם אני מערבת עם מאכלים נוספים? ואז אפשר להשאיר הכל יחד בלילה במקרר? אודה לתשובה בהקדם, כי אני רוצה להכין לכבוד שבת קודש..

תודה!!!

תשובה

שלום רב,

1. כן הוא במסכת נדה (דף יז עמוד א) ששום בצל וביצה קלופים שעבר עליהם הלילה, שורה עליהם רוח רעה. ולא ידוע למה דווקא על מאכלים אלו שורה רוח רעה.

2. אם את מערבת שום או בצל או ביצה קלופים בתוך מאכלים אחרים, אז גם כשעבר עליהם הלילה לא שורה עליהם רוח רעה - והם מותרים באכילה.

מקורות: הסמ"ק (סימן קעא). וכן הוא בבן איש חי (שנה שניה פרשת פנחס אות יד) ובכף החיים חלק יורה דעה (סימן קטז אות צב) ובשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קכו אות ג). וכן הובא בשם החזון איש זצ"ל בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' (בשולי עמוד כה). וכן ראה עוד בספר שלחן יוסף (עמוד צה סעיף לג) שהביא בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, שאם עירבו בצל בתוך סלט, ועבר עליו הלילה, הוא מותר באכילה.

בברכה,

הלל מאירס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רוח רעהשום קלוףבצל קלוף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה