חגים ומועדי השנה

האם צריך לנקות את הספרים לפני פסח?

  • ט"ו אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, באיזה אופן אני מנקה לפסח? יש לי מלא חומר מהלימודים - כמה ספרים ומלא דפים כתובים וקלסרים. אז השאלה היא האם אני צריכה לנער כל דף? יש מיליוני דפים... אז איך עושים זאת? אולי להעביר מטלית על הכריכה מקדימה ומאחורה ודפים לנער כמה ביחד ולא אחד אחד? חשוב לציין כי היו פעמים שאכלתי ליד דפים אלו, ואולי גם לחם. כמו כן יש לנו מלא ספרים בבית - איך מכשירים אותם לפסח? ועוד שאלה - ספרייה - האם מספיק להעביר מטלית לחה וזהו? או שיש צורך בסבון או חומר ניקוי אחר? תודה

תשובה

שלום רב,

אין חיוב לנקות את הספרים לפני פסח, כי פירורי החמץ שנפלו שם בטלים במיעוטם, ומותר גם ללמוד בספרים אלו בפסח מבלי לבדוק אחר פירורי חמץ שנפלו לתוכם, אלא שיש להיזהר מאוד שלא להביא את הספרים האלו לשולחן האכילה וכיוצא בזה מחשש שמא יפלו פירורי החמץ האלו לתוך האוכל.

מקורות: שו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק אורח חיים סימן מג), חזון עובדיה הלכות פסח (עמוד לה), מנהגי הראש"ל חלק א' (פרק כח סעיף ח), אור לציון חלק ג' (עמוד עט סעיף י), הליכות שלמה על המועדים (ניסן-אב פרק ה סעיף ו, והערה 33), ואשרי האיש חלק ג' (עמודים שנה-שנו). וע"ע שו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן חצר), וחלק ה' (סימן קכו).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בדיקת חמץניקוי ספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה